Forskere avslører hemmelig overvåkning på smart-TV-er: Spionerer flere ganger i sekundet

03/10/2024 21:01

Yvonne

Teknologi
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Populære smart-TV-er fra Samsung og LG tar skjermbilder av skjerminnhold flere ganger i sekundet, ifølge en ny studie.

Forskerne kaller denne funksjonen «automatisk innholdsovervåking», og skjermbildene tatt av skjermens innhold brukes til målrettet markedsføring. Overvåkingen inkluderer også opptak av lydklipp.

Studien viser at TV-ene utfører denne overvåkingen, også når enheten brukes som skjerm for for eksempel en datamaskin eller spillkonsoll.

Fotograferer flere ganger i sekundet
Bildene og lydfilene som tas opp av TV-en sammenlignes med mediedatabaser drevet av kunstig intelligens som hjelper til med å bestemme konteksten deres. På dette grunnlaget kan målrettet reklame vises til TV-brukeren. Dette skriver mediet Tekniikan Maailma.

Forskerne oppdaget at Samsungs TV-er tar skjermbilder hvert halve sekund, mens LGs modeller tar bilder med ti millisekunders intervaller.

TV-ene sendte imidlertid ikke data til nettverket hvis tredjepartsapper som strømmetjenester ble brukt. Data ble imidlertid sendt når du så på TV-sendinger eller hvis TV-en ble brukt via en HDMI-tilkobling.

TV-seerne vet ikke om det
Yash Vekaria, et medlem av forskerteamet ved University of California, Davis, sa i et intervju med New Scientist at TV-ene kan ta opp sensitivt materiale uten brukerens viten. Studien viste også regionale forskjeller i overvåking. For eksempel TV-ene sendte ikke data under sendinger i Storbritannia.

Brukere kan slå av overvåkingen via fjernsynets menyer, men dette krever at flere innstillinger aktiveres eller deaktiveres, forklarer forskerne.

I New Scientist kritiserer Thorin Klosowski fra Electronic Frontier Foundation, som beskytter personvernet, måten denne overvåkingen utføres på.

Han påpeker at samtykke er skjult i vilkårene man godtar ved oppsett av TV-en, som mange ikke leser. Han mener det bør være tydelig informasjon om denne overvåkingen og brukere bør ha mulighet til å avvise den.

Rapporten bemerker at tredjepartsovervåking på smart-TV-er har blitt studert tidligere, men såkalt «second-party overvåking» utført av TV-en selv har ikke blitt utforsket i samme grad. Studien er publisert på arXiv.