Forskerne kaller denne funksjonen «automatisk innholdsovervåking», og skjermbildene tatt av skjermens innhold brukes til målrettet markedsføring. Overvåkingen inkluderer også opptak av lydklipp.
Studien viser at TV-ene utfører denne overvåkingen, også når enheten brukes som skjerm for for eksempel en datamaskin eller spillkonsoll.
Fotograferer flere ganger i sekundet
Bildene og lydfilene som tas opp av TV-en sammenlignes med mediedatabaser drevet av kunstig intelligens som hjelper til med å bestemme konteksten deres. På dette grunnlaget kan målrettet reklame vises til TV-brukeren. Dette skriver mediet Tekniikan Maailma.
Forskerne oppdaget at Samsungs TV-er tar skjermbilder hvert halve sekund, mens LGs modeller tar bilder med ti millisekunders intervaller.
TV-ene sendte imidlertid ikke data til nettverket hvis tredjepartsapper som strømmetjenester ble brukt. Data ble imidlertid sendt når du så på TV-sendinger eller hvis TV-en ble brukt via en HDMI-tilkobling.
TV-seerne vet ikke om det
Yash Vekaria, et medlem av forskerteamet ved University of California, Davis, sa i et intervju med New Scientist at TV-ene kan ta opp sensitivt materiale uten brukerens viten. Studien viste også regionale forskjeller i overvåking. For eksempel TV-ene sendte ikke data under sendinger i Storbritannia.
Brukere kan slå av overvåkingen via fjernsynets menyer, men dette krever at flere innstillinger aktiveres eller deaktiveres, forklarer forskerne.
I New Scientist kritiserer Thorin Klosowski fra Electronic Frontier Foundation, som beskytter personvernet, måten denne overvåkingen utføres på.
Han påpeker at samtykke er skjult i vilkårene man godtar ved oppsett av TV-en, som mange ikke leser. Han mener det bør være tydelig informasjon om denne overvåkingen og brukere bør ha mulighet til å avvise den.
Rapporten bemerker at tredjepartsovervåking på smart-TV-er har blitt studert tidligere, men såkalt «second-party overvåking» utført av TV-en selv har ikke blitt utforsket i samme grad. Studien er publisert på arXiv.