Mange moderne dieselbiler har et AdBlue-system med en separat tank for urea. Stoffet injiseres i eksosanlegget for å redusere utslipp av skadelige gasser i eksosen, inkludert NOx. Imidlertid har mange bileiere opplevd problemer med dette systemet.
I februar i år startet importører av Opel, Citroën og Peugeot en tilbakekalling av sine varebiler fordi AdBlue kunne fryse i tanken når temperaturen falt under -15 grader.
Nylig har mange eiere av biler av Stellantis-bekymringen (Peugeot, Citroën, Opel, Fiat, Jeep) rapportert at de mottar meldinger fra AdBlue-systemet som sier "Feil i antiforurensningssystemet" eller "Kan ikke starte omtrent XXX kilometer ".
Sjåføren skal normalt motta et varsel når AdBlue-tanken er nær tom. Dette har ikke skjedd, og ifølge car-recalls.eu kan det føre til at bilen stopper og ikke starter. Det skriver innsiden.
Skadelige NOx-utslipp
Nå tilbakekaller Stellantis over en million biler fordi de ikke kan advare om at SCR-katalysatoren ikke lenger fungerer som den skal. Årsaken må være feil kalibrering av AdBlue-pumpen.
Dette kan igjen føre til at biler har høye utslipp av skadelige avgasser som nitrogendioksid (NO2).
Totalt 34 bilmodeller er berørt. Det vil si de aller fleste nyere modeller med en såkalt Euro 6 dieselmotor fra disse merkene. En fullstendig liste over hvilke modeller og årganger som gjelder finner du her.