Hvorfor spiller barn det samme spillet eller ser den samme serien om og om igjen?

15/12/2024 18:00

Sofie

UNDERHOLDNING
Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com
De fleste foreldre kan være enige om at barna deres pleier å spille de samme spillene og se den samme serien om og om igjen.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

Det er en kjent opplevelse for mange foreldre. Uansett hva du foreslår, vil barnet ditt bare se den samme episoden av Bluey igjen, selv om den nettopp er over.

Og ved leggetid bør det være en bok du har lest så mange ganger at du har utviklet unike stemmer for hver karakter.

Disse dype og gjentatte interessene i en TV-episode, et spill eller et tema kan være frustrerende for foreldre som bare vil prøve noe nytt. Men denne repetisjonen har faktisk store fordeler for barns læring og trivsel.

Jakten på mønstre

En av grunnene er det vi kan kalle 'input-effekten'. Hjernen fungerer som et organ som prøver å finne ut hva som er normalt i livene våre – hva som følger et mønster og hva som ikke gjør det.

Ifølge The Conversation viser forskning at barn er spesielt følsomme for regelmessigheter og mønstre i miljøet, som har blitt et fenomen kjent som «statistisk læring».

For eksempel følger ofte lyder i ord bestemte mønstre. Når barn gjentatte ganger ser den samme TV-episoden, er det ofte hjernens søken etter å oppdage og konsolidere mønstre i det de ser, hører eller leser.

Sikkerhet i det kjente

Repetisjon har ikke bare læringsgevinster – det styrker også barnas følelsesmessige velvære. Barndommens hovedoppgave er læring, som krever konstant eksponering for nye opplevelser. Men denne konstante justeringen kan være utmattende – selv for en energisk tumbler.

Verden kan føles merkelig og stressende for barn. Kjente stimuli, som en kjent TV-episode, kan gi en følelse av trygghet og trygghet som beskytter mot denne usikkerheten.

Dyp interesse for en spesifikk aktivitet kan også øke trivsel gjennom en følelse av kontroll og mestring. Barn blir stadig utfordret i barnehage, skole og andre steder, noe som kan true selvtilliten. Å gå tilbake til en aktivitet de føler seg flinke til, som et favorittspill, kan oppfylle deres behov for kompetanse og gi dem en følelse av autonomi.

Når blir det problematisk?

Selv om repetisjon har store fordeler, kan det bli problematisk hvis det hindrer barnet i å delta i andre viktige aktiviteter, som å komme seg ut av huset, sosialisere eller drive med fysisk aktivitet.

Det er ingen universell regel som passer for alle barn og situasjoner. Som foreldre handler det om å være bevisst og ta avgjørelser som passer barnets behov.

Men neste gang du tar på Frozen igjen, tenk på lærings- og trivselsfordelene og gi deg selv en pause fra å bekymre deg for at barnet ditt skal gjøre noe annet.