Det er noe magisk med et sett med helt nye dekk.
Ikke bare vil bilen din få et visuelt løft med fire kulsvarte, skinnende skiver, men kjøreopplevelsen vil også bli betydelig forbedret.
Støyen fra de gamle, slitte dekkene forsvinner, veigrepet blir bedre, og du føler deg plutselig som en profesjonell racer – i hvert fall helt til du treffer den første fartshumpen.
Det er imidlertid én ting med nye dekk som får mange til å rynke på nesen – nemlig de små ‘hårene’ som du kanskje allerede er kjent med.
Har de en viktig funksjon? Eller er de bare dekkindustriens svar på barter?
De små gummihårene
La oss avlive en myte med en gang.
De små gummihårene, også kjent som "ventilasjonssprues", har absolutt ingen effekt på dekkets ytelse. De er rett og slett en bieffekt av produksjonsprosessen. Det skriver AD.
Dekkproduksjon er en komplisert affære, der rågummi formes, herdes og vulkaniseres for å oppnå den perfekte blandingen av fleksibilitet og holdbarhet.
Tenk deg at et dekk starter som en myk gummiklump – litt som deig. For å få sin endelige form presses den inn i en hard form som har mønsteret som skal være på dekkets overflate.
Men her kan det oppstå et problem.
Er det luft i formen kan det gi hull eller ujevnheter i dekket. Derfor har formen mange små lufthull som hjelper luften å slippe ut – akkurat som når du stikker hull i kakedeig for å unngå luftbobler.
Samtidig slipper også en liten mengde flytende gummi ut gjennom de små hullene. Når dekket stivner, etterlater det de små, fine gummistøtene du kan se på et helt nytt dekk.
Skal de dra?
Hvis du synes dekkene ser litt ustelte ut med sitt 'overflødige hår', ta gjerne en saks og klipp dem av.
Ellers vil de fleste forsvinne av seg selv etter noen hundre kilometers kjøring.
De små hårene på de nye dekkene dine er ikke et tegn på dårlig kvalitet, men bare et bevis på at dekkene dine er helt nye – og klare til å ta deg med på nye eventyr på veien.