Konflikt mellom Disney og tv-distributør gir svarte skjermer

06/09/2024 09:55

Yvonne

Underholdning
Disney mener at distributøren vil betale for lite penger, og nå står partene steilt mot hverandre.

Taperne i konflikten er millioner av tv-seere som blir etterlatt med svarte skjermer.

Konflikten mellom mediekonsernet Disney og tv-selskapet DirecTV har ført til at millioner av amerikanskje tv-seere ikke får tilgang til de populære tv-kanalene ESPN og ABC for tiden, skriver MediaWatch som referer til New York Times.

Det innebærer at størstedelen av DirecTV's cirka 11 millioner abonnenter for eksempel ikke kunne se helgas sending av US Open i tennis, som ESPN har rettighetene til.

Disney: De bataler for lite
Konflikten bunner i at Disney mener at tv-distributøren har tilbudt å betale for lite for programinnholdet.

"Vi investerer betydelige summer for å levere de beste merkevarene innen underholdning, sport og nyheter fordi det er det våre seere forventer", uttalte Dana Walden fra Disney Entertainment og ESPN til New York Times.

DirecTV: De krever for mye
På den andre siden av konflikten hevder DirecTV at Disney flytter innhold rundt på sine forskjellige streamingtjenester samtidig som de krever en høyere pris.

"Disney´s verden er å skape alternative virkeligheter, men dette er den virkelige verden hvor vi mener at man skal gjøre seg fortjent til det man får, og stå til ansvar for sine handlinger. Disney´s eneste magi er å tvinge prisene opp samtidig som de får innholdet til å forsvinne", uttaler Rob Thun på vegne av TV-selskapet.

Har skjedd før
Det er ikke første gang en uenighet mellom et tv-selskap og distributør om pris og vilkår resulterer i svarte skjermer. For et år siden var Disney i en lignende konflikt med tv-distributøren Charter før partene ble enige om en ny avtale.