I både Norge og utlandet meldes det om jubel, klapping og ekstatiske publikummere – en respons som vanligvis er forbeholdt de aller største kinolanseringene.
Det skriver VG.
Kinosjefer i Norge beskriver stemningen som mer intens enn vanlig, og at det kun er de største Marvel-filmene som har skapt lignende engasjement. Trenden knyttes tett opp mot TikTok, hvor videoer viser amerikanske kinogjester som hyler, roper og kaster popcorn når en spesiell scene – introduksjonen av chicken jockey, en babyzombie som rir på en kylling – dukker opp på lerretet. I enkelte tilfeller har publikum til og med tatt med seg en levende kylling inn i salen.
I norske kinosaler har det heldigvis vært en mer kontrollert entusiasme, med positive reaksjoner som applaus og heiarop – men uten kaos. Det har kommet noen få henvendelser fra publikummere som ble overrasket over stemningen, men med tanke på at over 24.000 så filmen i én helg, har reaksjonene vært få.
Kinoene har også valgt å forberede publikum med korte introduksjoner før filmen, hvor det oppfordres til hensynsfull oppførsel.
Internasjonalt har filmen blitt en braksuksess. Med over 1,76 milliarder norske kroner i inntekt, har "En Minecraft-film" hatt den beste åpningshelgen noensinne for en spillbasert film, og slo dermed Super Mario Bros. filmen. I Norge alene har over 132.000 sett filmen etter én uke.
Regissør Jared Hess forsvarer publikums oppførsel i et intervju med New York Times. Han beskriver stemningen som en ekte fest, og sier han ler hver gang han ser nye videoer av fans som går amok i kinosalen. Ifølge Hess handler dette om at folk skaper minner sammen – akkurat det han ønsker med filmene sine. Han mener også at det ikke er skadelig – det er tross alt bare popcorn.
Han forklarer også hvorfor chicken jockey-scenen vekker så voldsom entusiasme: Figuren er sjelden i spillet, og i filmen blir den introdusert av Jack Black med en slik intensitet og alvor at det føles som et episk øyeblikk.
Fenomenet minner om tidligere trender, som Gentleminions, hvor tenåringsgutter dukket opp i dresser for å se Minions: The Rise of Gru. Nå har Minecraft tatt over – og det ser ikke ut til å roe seg med det første.
Både i Norge og internasjonalt gir filmen ungdom en sosial opplevelse – og kinoene fylles igjen av latter, samhold og litt popcorn i lufta.