Burger King, verdenskjent som en av de ledende hurtigmatkjedene, står overfor en stor restrukturering når de legger ut på en transformasjonsreise.
I 2021 gjennomgikk den populære hurtigmatkjeden sin viktigste endring de siste to tiårene, og endret sin ikoniske logo for å gjenskape stemningen fra 1970-, 80- og 90-tallet.
Designer Lisa Smith delte innsikt i rebranding og forklarte: "Vi utforsket forskjellige designområder, men returnerte alltid til merkets originale ikoniske logo fra 1969 og 1994, perioder da Burger King var på sitt beste.
Hun la til: "Den nye logoen feirer merkevarens arv med et sofistikert design som utstråler selvtillit, enkelhet og morro."
I et forsøk på å holde tritt med konkurrentene planlegger Burger King å stenge mellom 300 og 400 underpresterende restauranter, ifølge administrerende direktør Joshua Kobza.
Selskapet har allerede stengt 124 lokasjoner gjennom mars 2023 og har nå 6 964 restauranter over hele USA. Burger King, for tiden den tredje største gatekjøkkenrestauranten i USA, har mistet andreplassen til Wendy's, mens McDonald's inntar topplasseringen.
På spørsmål om Burger King vil tillate andre kjeder å overta dem ved å stenge lokasjoner, bekrefter styreleder Patrick Doyle:
"Det vil alltid være et mindretall av franchisetakere som ikke er dedikerte, entusiastiske operatører. Vi vil samarbeide med dem for å la dem forlate systemet. og søk nye veier," og legger til, "Det er rett og slett ikke rom for franchisetakere som ikke er villige eller i stand til å jobbe hardt for å drive restauranter som overgår systemgjennomsnittet på lang sikt."
Selskapets mål er klart – å stenge de minst lønnsomme butikkene og fokusere på en snuplan for å øke salget og konkurrere effektivt.
Burger King har lansert den ambisiøse "Reclaim the Flame"-rebranding-kampanjen i 2022 med en investering på 400 millioner dollar som inkluderer restaurantrenovering, reklame, strømlinjeformede menyvalg og mer.
Selskapets forpliktelse til modernisering inkluderer teknologiske forbedringer, kjøkkenoppgraderinger og fysiske renoveringer med sikte på å levere den ultimate kundeopplevelsen.
En ting er sikkert: Burger King er fortsatt klar over forbrukernes preferanser i en tid med endring.