De fant opp alternativet til toalettpapir: Nå tjener de millioner

29/05/2024 20:42

Henrik R

Utland
Det gikk lynraskt etter at de fikk investeringen fra den amerikanske 'Shark Tank'.

I 2015 deltok Sean Riley, Ryan Meegan og Jeff Klimkowski i det amerikanske programmet Shark Tank med en bærekraftig løsning som skulle revolusjonere hygieneindustrien.

Produktet deres fanget straks oppmerksomheten til milliardæren Mark Cuban, som bestemte seg for å investere i virksomheten deres.

I dag kontrollerer firmaet deres, Dude Products, 1 % av det amerikanske markedet for hygieneprodukter. Det skriver La Nacion.

Fra idé til suksess på Shark Tank

Sean Riley, Ryan Meegan og Jeff Klimkowski vokste opp sammen i Chicago og delte en felles drøm om å skape en bedrift.

Ideen til virksomheten deres oppsto i 2011, da de bestemte seg for å utvikle et bærekraftig alternativ til toalettpapir.

Det startet med at Riley begynte å bruke babyvåtservietter etter toalettbesøk, en vane som raskt spredte seg til vennene og naboene hans.

Etter mange timers arbeid og innsamling av midler klarte de å skaffe 30 000 dollar til sin første investering.

De brukte pengene på å produsere sitt første parti av XL-våtservietter og på markedsføring, som blant annet involverte å gi gratis prøver til universitetsstudenter.

Foto: Dude Products

Veien til markedet

I 2013 nådde Dude Products en omsetning på 20 000 dollar. Selv om det var en beskjeden start, ga det dem motet til å fortsette.

Det store gjennombruddet kom i 2014, da de fikk produktet sitt listet på Amazon, noe som åpnet døren til en bredere kundebase.

Året etter sikret de seg en avtale på to millioner dollar med supermarkedkjeden Kroger, som plasserte produktene deres i 2000 butikker.

Den største milepælen kom imidlertid da de deltok i Shark Tank. Mark Cuban så potensialet i ideen deres og kjøpte 25 % av selskapet for 300 000 dollar.

Denne investeringen ble katalysatoren for deres eksplosive vekst.

En voksende bedrift

I dag er Dude Products en millionbedrift. Omsetningen deres steg fra 70 millioner dollar i 2022 til 110 millioner dollar i 2023.

Prognoser tyder på at omsetningen vil overstige 500 millioner dollar årlig i 2029, og at de kan bli en milliarddollar-bedrift.

Produktene deres er nå tilgjengelige i store kjeder som Walmart, Target og snart også Sam's Club og Costco. De har planer om å ta opptil 10 % av det amerikanske markedet for hygieneprodukter.

Bærekraft og fremtid

Dude Products fokuserer ikke bare på profitt, men også på bærekraft. Våtserviettene deres er laget av plantefibre og er både nedbrytbare og miljøvennlige.

De har til og med jobbet for å få gjennomført en lov i USA som krever at produsenter skiller mellom miljøvennlige og ikke-miljøvennlige hygieneprodukter.

Selskapet har også utvidet sortimentet sitt til å inkludere andre forbruksvarer som håndsåper.

Selv om de ikke produserer varene selv, outsourcer de produksjonen og fokuserer i stedet på salg og distribusjon.