Frankrike har innført et lovforslag som forbyr bruk av begreper som vanligvis forbindes med kjøttprodukter, som "filet", "schnitzel" og "biff", når de brukes i markedsføringen av vegetariske produkter.
Målet er å beskytte forbrukerne mot villedende vilkår, ifølge franske myndigheter.
Den franske regjeringen fremhever at forslaget skal styrke forbrukerbeskyttelsen og gi tydeligere informasjon om matinnhold. Sverige og flere andre EU-land har imidlertid vært kritiske til denne typen reguleringer, ifølge en pressemelding fra Kommerskollegium.
Svenskene mener at veiledning og tydelige beskrivelser er tilstrekkelige tiltak for å beskytte forbrukerne, og at det ikke er noe generelt problem med å bruke «dyrerelaterte betegnelser» for vegetariske produkter, så lenge de ikke villeder forbrukerne.
«Varslingsdirektivet er et industripolitisk verktøy for å oppdage mulige handelshindringer før de får noen negativ innvirkning og danner grunnlaget for EUs lovgivning i fremtiden», forklarer Martin Söderman, etterforsker ved Kommerskollegium.
Lovforslag og EU-svar
Som en del av varslingsprosedyren til EU, la Frankrike frem sitt lovforslag, noe som vakte reaksjoner i unionen. Sverige påpekte at mindre inngripende tiltak enn et forbud bør vurderes.
Danmark og Ungarn leverte også kommentarer, mens EU-kommisjonen mente at spørsmålet kunne behandles uten å skape handelshindringer i det indre marked.
Til tross for motstand fra flere hold, valgte Frankrike å innføre sine regler likevel.
I Sverige er det fortsatt tillatt å bruke dyrerelaterte begreper i markedsføringen av vegetariske produkter, så lenge forbrukerne ikke blir villedet.