- Jeg gjorde det for å hjelpe.
Slik forklarer Maja, som ikke vil ha etternavnet sitt nevnt, om hvorfor hun kom 11 år gamle Thea til unnsetning torsdag kveld og betalte for den fremmede jentas varer under en handletur på Meny i den danske byen Sdr. Omme.
Hendelsen skjedde da jenta hadde fått feil kode til farens bankkort. Derfor ble kortet sperret da hun hadde skrevet feil tre ganger. Dermed kunne ikke den 11 år gamle jenta betale de rundt 150 kronene hun skulle kjøpe for hvis hun ikke hadde fått hjelp av Maja, som sto bak henne i køen.
– Jeg syntes synd på henne fordi hun sto der og ikke kunne betale for varene sine. Hun var en liten jente som så litt stum ut, og hvis det var et av mine barn som var i den situasjonen, hadde jeg håpet at noen hadde gjort det samme, forteller Maja.
Ikke bry deg om 150 kroner
Etter hendelsen førsøkte Marlene Thiim Vesterby, moren til 11 år gamle Thea, å lette etter kvinnen som hadde hjulpet datteren. For selv om beløpet som var betalt var relativt håndterbart, ville hun betale pengene tilbake.
I situasjonen tenkte imidlertid ikke Maja så mye på risikoen for å miste de rundt 150 danske kronene.
- Nei, og det hadde ikke så mye å si heller. Jeg ville bare ikke at hun skulle ha en dårlig opplevelse, sier hun.
Ut fra beskrivelsen Marlene Thiim Vesterby fikk av datteren, kunne hun ikke tenke seg at kvinnen var en hun kjenner. Men faktisk er Maja kunde av Marlene Thiim Vesterby, som er selvstendig frisør i byen.
"Jeg er en nykommer i byen, og jeg har bare hatt en hårklipp med henne to ganger. Så jeg visste ikke hvem barna hennes er heller," sier Maja, som bare er glad for at hun kunne hjelpe den 11 år gamle jenta i situasjonen.