Restauranten introduserer ny avgift: Er det over linjen eller helt rettferdig?

15/11/2023 23:00

Sofie

Utland
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
En restaurant har skapt oppsikt ved å pålegge ekstra gebyrer rettet mot en rekke barnefamilier, og utløst en blanding av forargelse og støtte fra kunder.

Restauranten har implementert en «gebyrpolicy» rettet mot «voksne som ikke klarer å oppdra barna sine», noe som har ført til at enkelte kunder har blitt belastet med rundt 350 DKK på grunn av deres uregjerlige barn.

Men er dette en fornuftig avgjørelse eller et brudd på prinsippene for kundeservice?

Barn som forårsaker forstyrrelser vil medføre ekstra kostnader

Eierne av restauranten har gjort det klart på menyen at det vil bli belastet tilleggsgebyrer for «voksne som ikke kan oppdra barna sine». I tillegg har de advart om at personer som viser uhøflighet mot ansatte vil bli bedt om å forlate lokalene.

I tillegg til dette er det også pålagt ekstrakostnader for større selskap på over seks personer, deling av regningen og bestilling fra bursdagsmenyen. Dette tiltaket har forutsigbart skapt uro blant gjestene, melder Daily Star.

Blandede reaksjoner på nett

På sosiale medier og i anmeldelser på nett har kunder uttrykt sin misnøye med denne praksisen. Et bilde av menyen ble delt på Reddit og fikk mer enn 12 600 kommentarer. En bruker skrev: "Det overrasker meg hvor mange foreldre som ikke tar vare på at barna deres oppfører seg dårlig på en restaurant."

En annen kommenterte: "Jeg tror en avgift for dårlig foreldreskap er en god idé - kanskje flere bedrifter burde gjøre dette."

Forsvar og kritikk av gebyrpolitikken

På den annen side var det også de som ikke var enige i restaurantens policy. En Redditor sa: "Å være en 'Karen' går begge veier, og denne restauranten gir meg 'Karen'-vibber. Passiv-aggressiv meny, mangel på konsekvent formatering eller bruk av store bokstaver, kompliserte priser osv.

Foreldre- og restaurantetikettdebatten

Denne episoden har utløst en bredere diskusjon om hvorvidt restauranter skal ha rett til å kreve avgifter for uregjerlige barn eller dårlig oppførsel. Det reiser også spørsmålet om det er foreldrenes eller restaurantens ansvar å håndtere urolige barn under et restaurantbesøk.

Mens noen synes det er en fornuftig idé å holde støyende og urolige barn i sjakk, mener andre det er et brudd på god kundeservice og et tegn på frekkhet mot kundene.

"Dårlig foreldre"-avgiften illustrerer hvordan restauranter prøver å takle utfordringene med å balansere god kundeservice med å opprettholde en behagelig atmosfære for alle gjester. Diskusjonen forventes å fortsette mens restauranter og kunder navigerer i de komplekse sosiale normene knyttet til å spise ute og godt foreldreskap.