Alkohol, og spesielt alkoholforbruk, er et litt omdiskutert tema her hjemme så vel som i utlandet.
I løpet av de siste årene har det vært flere tiltak på dette området, og nå er Spania, hvor mange tusen dansker reiser på ferie hvert år, på vei mot et drastisk av denne typen. Dette skriver mediet Spanienidag.
Spanske myndigheter har besluttet å stramme inn reglene for markedsføring av alkohol rettet mot mindreårige.
Det er en avgjørelse som kommer som svar på bekymringer om unges lett tilgang til alkohol.
Lovendringen, som nå er vedtatt av den spanske regjeringen, har som mål å gjøre det vanskeligere for unge i alderen 14 til 18 år å få tak i alkoholholdige drikkevarer.
I følge professor Miguel Marcos fra Universitetet i Salamanca er tilgjengeligheten av alkohol en vesentlig faktor i spansk ungdom sitt alkoholforbruk.
Han viser til at også barn helt ned i 12-13-årsalderen har prøvd alkohol, ofte i familier der alkoholforbruket er høyere enn gjennomsnittet. Selv om det ikke finnes offisielle studier blant barn under 14 år, tyder alt på at tidlig eksponering for alkohol er et utbredt problem.
Statistikk viser at det bare har vært en minimal endring i alkoholforbruket til unge spanjoler de siste to tiårene. I 2002 oppga 76,6 prosent av ungdom mellom 14 og 18 år at de hadde drukket alkohol, mens tallet i 2023 fortsatt er 75,9 prosent.
Vil forby skjulte annonser
Den nye loven har til hensikt å forby salg av alkohol i alle utdanningsinstitusjoner og fjerne skjult reklame rettet mot mindreårige.
Helseminister Monica Garcia er en sterk forkjemper for lovendringen og påpeker at spanske ungdommer drikker mer enn jevnaldrende i nabolandene. Hun trekker fram Island som et eksempel der lignende lovgivning har resultert i en betydelig nedgang i unges alkoholforbruk de siste to tiårene.
Lovforslaget er ennå ikke endelig vedtatt og må først gjennom Deputertkammeret.
Likevel har den allerede fått bred støtte fra både helseorganisasjoner og industrien selv, noe som indikerer at Spania beveger seg mot strengere regulering av alkoholmarkedsføring til unge mennesker.