Nyoppdaget planet ligner på jorda både i størrelse og forhold

01/06/2024 15:00

Emma

OBS Arkivfoto. / Foto: Shutterstock.com
Planeten skal nå studeres nærmere.

Det er ikke noe nytt at forskere og astronomer har lett etter jordlignende planeter. I mange år har det blitt undersøkt om det kan være planeter i universet som er like i størrelse og proporsjoner til jorden.

Et internasjonalt forskerteam har nettopp publisert en rapport om oppdagelsen av en bemerkelsesverdig eksoplanet kalt Gliese 12b. Ved hjelp av NASA-satellitter har forskere identifisert denne planeten, som ligger utenfor vårt solsystem.

Det skriver det norske TV 2.

Oppdagelsen av Gliese 12b gir nytt håp om muligheten for å finne tempererte planeter der liv potensielt kan eksistere, nærmere Jorden.

Gliese 12b skiller seg fra mange andre oppdagede eksoplaneter ved å være en steinplanet som mennesker kan være i stand til å leve på. Den ligger relativt nær jorden, bare 40 lysår unna, noe som gjør den til en av de nærmeste potensielt beboelige planetene.

Selv om dagens teknologi ville kreve rundt 225 000 år å reise til denne planeten, gir dens nærhet forskere en unik mulighet til å studere den mer detaljert.

Astronom er begeistret

Astronom Håkon Dahle konstaterer at selv om vi ikke står foran en tur til Gliese 12b med det første, er oppdagelsen ekstremt spennende.

Han sier: "Selvfølgelig vil det ikke være snakk om å dra dit med en gang, men det er interessant å finne en planet som er så nær oss. Astronomisk er det midt i nabolaget."

Planeten går i bane rundt en liten, rød dvergstjerne som har en størrelse på omtrent 27 prosent av vår sol.

Gliese 12b ligger langt unna stjernen sin der flytende vann kan eksistere, noe som er avgjørende for muligheten for liv. Men forskerne vet ennå ikke om planeten har flytende vann eller en atmosfære.

Uten en atmosfære er overflatetemperaturen estimert til å være rundt 42 grader Celsius, noe som gjør den varmere enn jorden, men kaldere enn Venus.

Størrelsen på Gliese 12b tilsvarer temperaturen mellom jorden og Venus, som også er en viktig faktor.

Mindre planeter har ofte ikke nok tyngdekraft til å opprettholde en atmosfære, mens større planeter kan ha en massiv atmosfære og en sterk drivhuseffekt.

Ifølge doktorgradsstudent Larissa Palethorpe, som bidro til studien, kan Gliese 12b hjelpe oss å forstå hvorfor jorden forble beboelig mens Venus ikke gjorde det.

Forskerne planlegger nå å bruke NASAs James Webb-teleskop for å studere hvilke molekyler som er tilstede i planetens atmosfære, hvis den har en. Dette vil innebære å fange stjernelys som skinner gjennom atmosfæren og kan gi ytterligere innsikt i planetens potensial til å støtte liv.