Hva er bilens luftresirkulasjon knapp til for? Og når bør du bruke det?

20/07/2024 21:00

Sofie

Biler
Foto: Privat
Foto: Privat
De fleste moderne biler har en knapp for resirkulasjon av luft. Til tross for dette er det ikke alle som vet hva de skal bruke det til.

Sjansen er stor for at du ikke bruker luftresirkuleringsknappen, selv om den kan være veldig hendig. I denne artikkelen kan du lese om hva denne knappen i bilen din er til og når den skal brukes.

Det bør bemerkes at hvis du ikke liker å bruke klimaanlegg, kan det hende at denne "skjulte" funksjonen ikke er så nyttig for deg. Det endrer imidlertid ikke på at du bør gi det en sjanse, skriver UnoTV.

En av fordelene med denne funksjonen er at de fleste kjøretøy har denne knappen. I tillegg til å gi komfort, øker det også sikkerheten til sjåføren og passasjerene. Det gagner også miljøet og mobiliteten ved å redusere drivstofforbruket.

Hva er bilens luftresirkulasjon til for?

Knappen er plassert i klimaanleggområdet og er merket med en silhuett av en bil og en sirkulær pil inni. Det kan også være flere piler som peker innover.

  • Knappen skiller seg fra defog-knappen der pilene er bølgete og går inn i et rektangel eller silhuett av en frontrute.

Ifølge den amerikanske bilprodusenten Ford er denne knappen designet for å lukke de utvendige lufteventilene og i stedet bruke luften som allerede er inne i kupeen.

Dens primære funksjon er å hindre inntrengning av luft utenfor, så vel som forurensninger, gasser og støv for å beskytte beboerne. Det hindrer også inntrengning av eksosgasser fra bilen og hjelper med raskere avkjøling av bilens interiør.

I følge Ford og spanske RACE hindrer knappen inntak av varm luft fra utsiden, og får klimaanlegget til å kjøle ned luften som allerede er i kupeen. Dermed starter hver syklus ved en lavere temperatur, noe som gir et kjøligere innvendig miljø.

RACE understreker at man på en varm dag først bør rulle ned vinduene for å senke temperaturen litt. Slå deretter på klimaanlegget for å begynne å kjøle ned luften som kommer inn i bilen.

Etter noen minutter kan vinduene rulles opp igjen og venstre resirkulering aktiveres, noe som hjelper kabinen til å nå en ideell temperatur.

Når skal man bruke luftresirkulasjon?

Selv om knappen har en rekke fordeler, bør den ikke alltid brukes, da den kan virke mot sin hensikt i visse situasjoner. Ford anbefaler å bruke den på varme dager, men når utetemperaturen er svært lav, kan det dannes fukt inne i kupeen som dugger på vinduene og reduserer sikten.

RACE bemerker at aktivering av denne knappen på kalde dager også kan bidra til å varme opp hytta raskere, da klimaanlegget fungerer på inneluften og ikke utetemperaturen. Men siden luften inne i kabinen ikke er filtrert som den er utenfor, deaktiverer de fleste biler funksjonen automatisk etter 10 minutter for å unngå å puste inn forurenset luft.

De anbefaler begge at hvis funksjonen ikke deaktiveres automatisk, bør du gjøre det manuelt etter 10 minutter for å unngå å puste inn forurenset luft og forhindre at vinduene dugger til. Dette kan også generere bakterier i klimaanlegget som du senere kan inhalere.

Som en tredje fordel reduseres drivstofforbruket ved å aktivere denne knappen, da klimaanlegget ikke trenger å jobbe like hardt og derfor krever mindre energi.