Dette blir nå påbudt for nye biler

15/07/2024 10:55

Sofie

NYHETER
Sjangerfoto: Shutterstock
Nye biler: Dette MÅ du vite.

Nye biler må nå ha et system som varsler når du bryter fartsgrensen. Fra 1. juli har EU bestemt at alle nye biler skal være utstyrt med "Intelligent Speed Assistance" (ISA).

Dette systemet er designet for å forhindre at førere kjører for fort, redusere trafikkulykker og redde liv.

Opprinnelig var planen at systemet skulle fungere som en fartssperre, men det har nå blitt til et varslingssystem. Det skriver DinSide.

Hvis du kjører over fartsgrensen, vil systemet gi en varsling i form av lyd, lys eller vibrasjoner i rattet. Den vanligste formen for varsling er en pipelyd.

Selv om varslingen kan deaktiveres, vil den automatisk aktiveres igjen hver gang du starter bilen. Hvor enkelt det er å slå av varslingen varierer mellom bilmerker.

For eksempel kan det gjøres med ett trykk på skjermen i en Tesla, mens det i en Smart #3 krever at du går gjennom syv undermenyer, ifølge en test utført av Elbil24.

En av utfordringene med systemet er at det ikke alltid er pålitelig. Bilen får informasjon om fartsgrensen enten fra et kamera som leser trafikkskilt, eller fra et GPS-system som for eksempel Google Maps. Noen biler benytter begge metodene.

Disse systemene kan imidlertid være feilbarlige. Bilen kan for eksempel lese skilt fra en nærliggende vei, og kartene kan være utdatert med hensyn til fartsgrenser.

En undersøkelse fra NAFs tyske søsterorganisasjon ADAC viser at bilen kan oppfatte feil hastighet i opptil ti prosent av tilfellene. For eksempel, i en Volkswagen ID.3, kan systemet feilaktig tro at fartsgrensen er 50 km/t i et område hvor den faktisk er 40 km/t, og øker farten automatisk dersom fartsholderen er aktivert.

Dette innebærer at dersom du blindt stoler på varslingssystemet, kan du risikere å få en bot i en fartskontroll. Uansett hva bilen indikerer, er det alltid føreren som har ansvaret for å overholde fartsgrensene.