Hennes & Mauritz AB, bedre kjent som H&M, er en svensk multinasjonal klesforhandler som er en av verdens største aktører innen moteindustrien. H&M ble grunnlagt i 1947 av Erling Persson i Västerås, Sverige. Opprinnelig het butikken "Hennes," som betyr "hennes" på svensk, og den solgte kun kvinneklær. I 1968 kjøpte Persson jakt- og herrebutikken Mauritz Widforss i Stockholm, som også inkluderte et lager av herreklær. Dette førte til at selskapet begynte å selge herreklær, og navnet ble endret til Hennes & Mauritz, forkortet til H&M.
Fast fashion
De siste mange årene har kjeden vært drevet etter en "fast fashion"-modell, som innebærer rask produksjon og distribusjon av klær basert på de nyeste motetrendene. Dette gir selskapet muligheten til å tilby moteriktige klær til relativt lave priser, noe som har vært en nøkkelfaktor i deres suksess.
De siste årene har ledelsen dog gjort store brep, og forsøker nå å være et mer miljøriktig og bærekraftig merkevare.
Renset instagram-kontoen
For kort tid siden fjernet kjeden alle sine bilder fra sin profil på Instagram som har over 38 millioner følgere. Navnet ble endret til H&M&, og teksten under profilen ble endret til en referanse som peker på 12. september i år.
I tillegg ble bagrunnen på logoen farget grønn.
Før helga var det kun to bilder på kontoen.
En ny profil
I følge Min Mote kan vi forvente store endringer og et "helt nytt" H&M ved lanseringen 12. september. Det har nemlig toppsjefen i selskapet Daniel Ervér, avslørt i et intervju med Business of Fashion.
Min Mote har snakket med selskapets bærekraft-sjef, Marcus Hartmann, som forteller at fokuset fremover ikke lenger vil være å være billigst mulig, men på mote, kvalitet, pris og bærekraft.
Selskapet skriver i en pressemelding at de går inn i en ny tid og en ny retning.
Ikke fokus på være billigst
De siste årene har ultra fast fashion-kjeden Shein tatt en tydelig posisjon i billigmarkedet, mens Zara har klart å etablere seg i et noe dyrere prissegment. H&M har havnet midt i mellom, og har slitt med å finne sin plass.
Nå gjør kjeden noen grep for å kapre kundene. 250 av H&Ms over 4000 butikker vil få en totalrenovering med åpnere butikker og nye prøverom.
Målet er at kundene skal gjenoppdage H&M som en overbevisende motemerkevare, heller enn å forsøke å vinne racet mot de laveste prisene, skriver Business of Fashion.
Slik så forsiden ut på kjedens instagram før helgen:
Skjermbilde fra instagram