Store endringer for H&M: Vil ikke lenger være billigst

02/09/2024 20:00

Yvonne

Forbruk
Billig mote skal ikke lenger være varemerket til kleskjeden H&M. Nå gjør de store endringer.

Hennes & Mauritz AB, bedre kjent som H&M, er en svensk multinasjonal klesforhandler som er en av verdens største aktører innen moteindustrien. H&M ble grunnlagt i 1947 av Erling Persson i Västerås, Sverige. Opprinnelig het butikken "Hennes," som betyr "hennes" på svensk, og den solgte kun kvinneklær. I 1968 kjøpte Persson jakt- og herrebutikken Mauritz Widforss i Stockholm, som også inkluderte et lager av herreklær. Dette førte til at selskapet begynte å selge herreklær, og navnet ble endret til Hennes & Mauritz, forkortet til H&M.

Fast fashion
De siste mange årene har kjeden vært drevet etter en "fast fashion"-modell, som innebærer rask produksjon og distribusjon av klær basert på de nyeste motetrendene. Dette gir selskapet muligheten til å tilby moteriktige klær til relativt lave priser, noe som har vært en nøkkelfaktor i deres suksess.

De siste årene har ledelsen dog gjort store brep, og forsøker nå å være et mer miljøriktig og bærekraftig merkevare.

Renset instagram-kontoen
For kort tid siden fjernet kjeden alle sine bilder fra sin profil på Instagram som har over 38 millioner følgere. Navnet ble endret til H&M&, og teksten under profilen ble endret til en referanse som peker på 12. september i år.

I tillegg ble bagrunnen på logoen farget grønn.

Før helga var det kun to bilder på kontoen.

En ny profil
I følge Min Mote kan vi forvente store endringer og et "helt nytt" H&M ved lanseringen 12. september. Det har nemlig toppsjefen i selskapet Daniel Ervér, avslørt i et intervju med Business of Fashion.

Min Mote har snakket med selskapets bærekraft-sjef, Marcus Hartmann, som forteller at fokuset fremover ikke lenger vil være å være billigst mulig, men på mote, kvalitet, pris og bærekraft.

Selskapet skriver i en pressemelding at de går inn i en ny tid og en ny retning.

Ikke fokus på være billigst
De siste årene har ultra fast fashion-kjeden Shein tatt en tydelig posisjon i billigmarkedet, mens Zara har klart å etablere seg i et noe dyrere prissegment. H&M har havnet midt i mellom, og har slitt med å finne sin plass.

Nå gjør kjeden noen grep for å kapre kundene. 250 av H&Ms over 4000 butikker vil få en totalrenovering med åpnere butikker og nye prøverom.

Målet er at kundene skal gjenoppdage H&M som en overbevisende motemerkevare, heller enn å forsøke å vinne racet mot de laveste prisene, skriver Business of Fashion.

Slik så forsiden ut på kjedens instagram før helgen:

Skjermbilde fra instagram