Den svenske motekjeden Monki, kjent for sin brede appell til motebevisste forbrukere, tok nylig en avgjørelse som skapte oppsikt blant kundebasen. Kjeden, som eies av H&M-konsernet og driver 11 butikker i Norge, har varslet at de vil fjerne klesstørrelse XXL fra sitt sortiment.
Flyttingen har utløst en bølge av kritikk på Monkis sosiale medier, med mange kunder som anklager selskapet for mangel på inkludering og diskriminering av visse kroppsstørrelser. Det forteller TV 2.
Avgjørelsen har blitt spesielt kritisert på Monkis Instagram-side, der en t-skjorte med teksten «love ice» har fungert som bakgrunn for en rekke misfornøyde kommentarer fra brukere.
En bruker uttrykte sin skuffelse ved å skrive: "Kjærlighet er å elske alle, ikke bare tynne mennesker." Dette reflekterer bredere misnøye med Monkis bevegelse bort fra størrelsesinkludering, som tidligere har vært en del av merkevarens appell.
I en uttalelse til DR forklarte Monki avgjørelsen med lav etterspørsel etter de større størrelsene.
«Etter å ha gjennomgått og vurdert størrelsesutvalget vårt, bestemte vi oss for å redusere det på grunn av lav etterspørsel», sier kleskjeden, som også fastholder at den fortsatt står for verdier som mangfold, likeverd og inkludering.
Pia Henriksen, moteteoretiker, har kommentert Monkis avgjørelse i et intervju med Min Mote. Hun påpeker at Monkis handlinger reflekterer en forretningsstrategi snarere enn en genuin forpliktelse til mangfold og inkludering. Det skriver Nyheder24.
«Det har med forretninger å gjøre, ikke omsorg», sier hun, og uttrykker skepsis til fast fashion-industriens vilje til å gjøre reelle endringer mot større inkludering.
Selv om Monki fortsetter å selge klær i størrelse XXS, står denne siste utviklingen som et bevis på utfordringene moteindustrien står overfor i sin innsats for å være inkluderende mens de navigerer i markedsrealiteter.