Cecilie Johnsen, direktør for risikostyring i SpareBank 1 Helgeland, fremhever viktigheten av å beskytte seg mot BankID-svindel gjennom nye sikkerhetstiltak og kontroll av kundens identitet.
Hun råder kunder til ikke å dele BankID-passordet med noen, men påpeker samtidig at det finnes trygge måter å la pålitelige personer assistere med banktjenester gjennom mobil- og nettbank.
Johnsen forklarer at familie kan bistå med daglige bankoppgaver ved å bli lagt til som disponent på kontoen, forutsatt at de også er kunde i banken.
- Om vi oppdager at BankID brukes av andre enn kunden selv, tar vi kontakt. Et av de første og viktigste tiltakene er å sperre BankID. Det gjør vi for å beskytte kunden, og for å hindre at BankID blir misbrukt. Jo tidligere kunden tar kontakt med oss angående mulig svindel, jo fortere kan vi stoppe det og dermed minske de økonomiske konsekvensene.
Denne informasjonen kommer i kjølvannet av en bølge av svindelforsøk, som DinSide rapporterte om i januar.
Blant de berørte var store navn som Spotify, Fjordkraft, Statens vegvesen, Avinor, og politiet, som alle har utstedt advarsler mot svindelforsøk. Det skriver DinSide.
Advarselen fra Johnsen og SpareBank 1 Helgeland understreker alvoret i situasjonen og behovet for årvåkenhet og tiltak for å beskytte seg mot svindel.
Hun minner om at ansvarligheten kan bli din dersom du ikke tar nødvendige forholdsregler for å sikre din finansielle informasjon.
- Hvis samboeren din både betaler en regning i nettbanken din ved hjelp av BankID-passordet ditt, og samtidig bruker informasjonen til å ta opp et forbrukslån i ditt navn, da kan du bli erstatningsansvarlig for lånebeløpet, selv om du ikke engang kjente til lånesøknaden, forteller hun.