En populær dekktype har for lav mønsterdybde og gir lang bremselengde.
Svenske Vi Bilägare og norsk NAF har avdekket klare svakheter hos en bestemt type dekk gjennom en mengde tester.
Nå advares bileiere om å kjøpe disse.
Miljødekk med lav rullemotstand, ofte valgt for å redusere forbruk og øke rekkevidde, møter økende kritikk blant bilekspertene.
Kortere levetid og lav sikkerhet
Flere miljødekk leveres med redusert mønsterdybde, ofte under 6 millimeter som nye. Dette kan føre til kortere levetid, hyppigere dekkskift og dårligere veigrep, særlig på våte veier.
Vi Bilägare rapporterer at Continental EcoContact 6, et av dekkene som er testet, hadde en mønsterdybde på bare 5,8 millimeter som nye og falt til under 4 millimeter etter 20.000 kilometer.
NAF anbefaler dekkskift når mønsterdybden er under 3 millimeter.
Tester viser også at miljødekk kan ha opptil ti meter lengre bremselengde på våt asfalt sammenlignet med de beste dekkene på markedet. Dette kan utgjøre en kritisk forskjell i nødsituasjoner, skriver TV2.
Økonomisk ugunstig
Selv om miljødekk gir lavere rullemotstand og dermed kan redusere drivstofforbruket, viser beregninger at besparelsene er marginale.
For eksempel kostet EcoContact-dekkene i testen 2.681 kroner for 20.000 kilometer, sammenlignet med 1.060 kroner for Kuhmo Solus HS63, som har bedre levetid og ytelse.
Dekkeksperter anbefaler i stedet enklere tiltak for å redusere forbruket, som å pumpe opp dekkene eller senke farten med noen få kilometer i timen. Dette gir mer besparelse uten å kompromittere sikkerheten.
NAF: - Sikkerhet må komme først
Norsk NAF støtter Vi Bilägares kritikk og advarer mot miljødekkenes dårlige ytelse i tester. De understreker at sikkerheten på veien ikke bør ofres for marginale drivstoffbesparelser.
I en større test fra 2022 hvor de testet blant annet Continental EcoContact6, Michelin e.Primacy og Nokian Hakka Green 3. Var konklusjonen etter testen klinkende klar:
"Miljødekkene er betydelig dårligere enn de beste dekkene i testen på sikkerhet. Forskjellene var store på bremselengde og veigrep, særlig i sving på våt vei."
Selv om miljødekk kan virke som et bærekraftig valg, kan deres begrensninger medføre dårligere sikkerhet på veien, høyere kostnader og økt miljøbelastning på grunn av hyppigere dekkskift.