Bilekspert og YouTuber Björn Nyland gikk inn i testen av Peugeot e-5008 med store forventninger. Med imponerende spesifikasjoner som 213 hk, et 77 kWh batteri og en ladekapasitet på opptil 160 kW, virket bilen lovende på papiret. Målet var en 1000-kilometers-test som skulle vise bilens potensial i norsk vinterklima.
Problemer fra første kilometer
Testen begynte med et fulladet batteri og en kort tur til barnehagen. Allerede da oppdaget Nyland et problem: Ladeindikatoren viste fortsatt 100 % kapasitet, selv om datamaskinen indikerte energitap. Nyland bemerket at slike feil er typiske for det franske batteristyringssystemet. Likevel satte han ut på testreisen med håp om at bilen skulle prestere bedre etter hvert.
Det kalde norske vinterværet ble raskt en utfordring. Batteritemperaturen falt under 20 grader Celsius, noe som førte til en betydelig reduksjon i ladehastigheten – et fenomen kjent som "cold gate". Uten mulighet for batteriforvarming under kjøring førte dette til betydelige forsinkelser. Nyland påpekte at mange moderne elbiler fra merker som Tesla, Hyundai og Porsche har løst slike problemer, mens Peugeot e-5008 føltes håpløst utdatert.
Tekniske feil og frustrasjon
Gjennom hele testen oppsto det flere tekniske problemer. Navigasjonssystemet reagerte tregt, grunnleggende funksjoner som cruisekontroll og adaptiv cruisekontroll sviktet, og bilen meldte ofte feilaktig at batteriet var tomt – selv når den var koblet til en hurtigladestasjon.
Ladeporten viste seg også å være problematisk. Pluggen måtte holdes på plass manuelt for å sikre at ladeprosessen ikke ble avbrutt. Nyland måtte til slutt improvisere ved å bruke en tresleiv til å klemme pluggen på plass.
Total svikt underveis
Det mest kritiske øyeblikket kom da Peugeot e-5008 plutselig nektet å starte under en mellomstopp. Meldingen "Elektrisk trekksystem defekt" dukket opp på displayet, og gjentatte forsøk på å starte bilen var uten hell. Etter over en time med frustrasjon begynte bilen plutselig å fungere igjen, uten noen åpenbar grunn.
Resultatet: Skuffende brukeropplevelse
Etter 10 timer og 35 minutter fullførte Nyland testen. Til tross for de mange utfordringene leverte Peugeot e-5008 en akseptabel tid, sammenlignbar med BMW i5 M60. Likevel var det en skuffende opplevelse.
Nyland oppsummerte:
"Kjøreytelsen er ok, ladehastigheten er akseptabel. Men hele brukeropplevelsen føles kaotisk og utdatert."
Selv om bilen på papiret kan konkurrere med andre elbiler, viste de mange tekniske feilene og den kompliserte driften at Peugeot e-5008 fortsatt har en lang vei å gå for å være konkurransedyktig i det krevende elbilmarkedet.