Flyplass-brannen: Dette har reisende krav på

21/03/2025 11:57

Yvonne

FORBRUKER
Foto: Unsplash / Frende forsikring
Storflyplassen i London er stengt ut dagen. Årsaken er strømbrudd som følge av brann i nærheten. Det skaper reisetrøbbel for tusenvis av nordmenn som ikke vet hva de har krav på.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

Heathrow-flyplassen er blant de travleste i verden og kanselleringer og omdirigeringer av fly som allerede var på vei, preger fredagen.

I en undersøkelse Norstat har gjort for Frende sier 56 prosent at de ikke har peiling på hva de har krav på fra flyselskap, reiseoperatør eller liknende når de er ute og reiser.

Dette har du krav på
"Hvis du blir rammet av kanselleringer eller forsinkelser må du alltid starte med å kontakte selskapet du reiser med. Det er de som har ansvar for reisen din og skal svare på hva de dekker og når du kan forvente å få reise videre", sier seniorrådgiver i Frende Forsikring, Marius Solberg Anfinsen. 

Byrået eller selskapet du har bestilt hos skal tilby ny reise, mat, drikke eller overnatting hvis forsinkelsen er lang nok. Alternativt skal du få refundert reisen av dem. 

"Hvis de ikke klarer å ordne ny avgang innen 24 timer dekker en god reiseforsikring innhenting av reisen og eventuell overnatting", sier Solberg Anfinsen. 

Han råder alle som skal ut på tur om å sjekke info på nettsidene til flyplassen før avreise. Når så mange avganger til og fra Heathrow rammes gjennom fredagen tar det litt tid før alt er oppe og går igjen som normalt, selv etter flyplassen åpner. Forbrukerrådet sine nettsider har også mye nyttig informasjon om hva du kan få hjelp med hvis noe skjer.

Kontakt flyselskapet først
Også hos Gjensidige har man allerede fått en rekke henvendelser fra kunder som er rammet av brannen på Heathrow flyplass. Dette er kunder som skal reise til eller fra London eller skal mellomlande på flyplassen.

"Vi ber kundene først og fremst forholde seg til flyselskapene. De ordner som regel med ombooking og noen selskaper dekker også hotell i påvente av ny flyvning", forteller kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige.

Dette dekker forsikringen
For kunder som ikke har påbegynt sin reise, og befinner seg hjemme, er det ingen dekning på reiseforsikringen for eventuelle kanselleringer, endringer i reiserute eller for reiser som nå ikke blir gjennomført som følge av brannen.

For kunder som befinner seg på reise nå og blir rammet av brannen i form av kansellert eller ombooket fly, skal de først og fremst forholde seg til flyselskapet.

- Kostnader kundene blir sittende igjen med knyttet til hotell, transport eventuelt ny reiserute kan meldes inn til oss på reiseforsikringen, sier Voll. Han ber derfor alle ta vare på kvitteringer og annen dokumentasjon for eventuelle utlegg knyttet til forsinkelsen.