Mange har allerede bestilt sommerferien. 7 av 10 velger samme reisemål.
Salget av pakkereiser til sommeren er i full gang, og hos reisearrangøren Apollo er salget opp 15 prosent mot samme tid i fjor.
Tydelige hotell-trender
På hotellsiden viser salget så langt tre tydelige trender. Både blant barnefamiliene og voksne er det Apollos ulike konsepthotell tilpasset ulike livsfaser og interesser som utmerker seg spesielt.
Men der en stor andel barnefamilier velger barneklubb og all inclusive, går de uten barn i hovedsak for voksenhotell med herlig strandbeliggenhet.
Begge målgruppene ser derimot i tillegg ut til å også foretrekke to andre hotellkategorier: små. lokaleide hotell - og sportshotell.
"Konsepthoteller med barneklubb er alltid populært for de minste, og det med god grunn. Men det som er litt gøy å se nå, er at stadig flere familier også får øynene opp for både rendyrkede sportshotell og ikke minst små, familieide hoteller", sier Beatriz Rivera, kommunikasjonssjef i Apollo.
7 av 10 drar hit
Hellas utmerker seg nok en gang som storfavoritten:
Hele 7 av 10 av reisearrangøren Apollos kunder skal til en gresk by eller øy i sommer – og imponerende 4 av 5 av Apollos best solgte reisemål så langt ligger i Hellas.
"At Hellas troner listen er ingen overraskelse. Nordmenn har for lengst lagt sin elsk på den unike gjestfriheten, naturen og den herlige maten. Det som derimot overrasker er hvilke øyer som troner topplisten så langt i år", sier Rivera.
For selv om Kreta, Rhodos og regionen Epirus på det greske fastlandet år etter år kan skimte med popularitetskronen i Hellas, er det nemlig de mindre og mer genuine øyene som selger raskest - og tidligst - unna i år.