"Vær ekstra oppmerksom nå på høsten. Selv om det er plussgrader i lufta, kan det være minusgrader på bakken. Er det fuktig i lufta, så fryser vannet på vegen og det kan bli veldig glatt. Dette kan også gjelde i skyggepartier på en ellers fin dag. Og husk at forholdene kan endre seg raskt", skriver Statens vegvesen i en melding til alle landets bilister, og slår fast at det er nå du skal skifte til vinterdekk.
Oppfordringen kommer etter noen uker hvor det har kommet snø og nattefrost flere stedet i landet. Tidligere denne uka, kunne Metereologisk institutt advare om såpeglatte veier i nord, og det har vært snø i fjellet flere steder også lengre sørover i landet.
På tide å skifte til vinterdekk
Bor du i de nordligste fylkene, Nordland, Troms og Finnmark, kan du bruke piggdekk fra 16. oktober til og med 30. april.
I resten av landet kan du bruke piggdekk fra og med 1. november og til og med første søndag etter 2. påskedag.
Har du piggfrie dekk, kan du bruke disse hele året.
"Er det krevende og dårlig føre der du skal kjøre, er det tillatt å bruke piggdekk og kjetting utenom disse datoene. Vær og føre trumfer datoen", sier Roy Harald Holm i Statens vegvesen, og legger til at det er viktig at dekkene dine er i god stand, og tilpasset kjøretøy og føre uansett årstid.
Krav om mønsterdybde
Mønsterdybden skal være minimum 3 millimeter uansett hvilken dekktype du har på bilen, og pigger er bare tillatt på vinterdekk.
Skal du kjøre med tilhenger er det samme krav til mønsterdybde på tilhengerens dekk som på kjøretøyet.
"Som sjåfør er du ansvarlig for at kjøretøyet har tilstrekkelig veigrep, hele året. Husk at riktig merking og mønsterdybde på dekkene ikke er en garanti for godt nok veigrep", sier Holm.
Man skal alltid huske på at dekk er ferskvare. Gummien i dekkene blir dårligere jo eldre de er. Sjekk derfor at dekkene er i god stand før du legger om.
Kjør oppmerksomt
Viser prognosene at det blir væromslag, og det nærmer seg nullføre, er entreprenørene våre ute og salter på forhånd, også når det er plussgrader. Selv om det er plussgrader i lufta, kan det være minusgrader på vegen. Salt senker frysepunktet på vannet sånn at vegen ikke blir isete.
"Å ferdes i overgangen mellom høst og vinter vil alltid være mer krevende enn sommerkjøring. Vi oppfordrer derfor alle om å kjøre oppmerksomt", avslutter Holm.