EU er på vei til å innføre en betydelig toll på kinesiskproduserte elbiler, som kan øke prisene med opptil 45 prosent.
Tariffene er utformet for å beskytte den europeiske bilindustrien mot økende import av billigere elbiler fra Kina, som EU sier mottar statsstøtte som gjør dem unaturlig konkurransedyktige på det europeiske markedet.
Økende kinesisk markedsandel
Kinas eksport av elbiler til Europa har vokst sterkt, og deres markedsandel i EU steg fra bare 3,5 prosent i 2020 til hele 27,2 prosent i andre kvartal 2024.
Med en årlig overkapasitet på tre millioner elbiler, som må eksporteres, legger de kinesiske bilprodusentene et sterkt press på det europeiske markedet.
Kinesiske merker som MG og BYD har hatt stor fremgang, og denne utviklingen har fått EU til å reagere. Det skriver Inputmag.
Motstand fra Tyskland
Mens flere EU-land som Frankrike, Italia og Polen støtter tariffen, er Tyskland mer tilbakeholdne.
Tyske bilprodusenter som Volkswagen, Mercedes og BMW har store interesser i det kinesiske markedet, og det er frykt for at en handelskrig vil skade tysk bilindustri.
Tysklands finansminister, Christian Lindner, har uttalt at tollavgiften kan være skadelig for både tysk og europeisk økonomi.
Konsekvenser for markedet
Dersom tariffen innføres, vil kinesiske bilprodusenter som BYD og MG bli hardt rammet, og enkelte merker kan bli tvunget til å sette opp produksjonsanlegg i Europa.
På sikt kan dette øke lokale produksjonskostnader, men kan også gjøre kinesiske biler mer konkurransedyktige på det europeiske markedet uten statsstøtte.