Tidligere i sommer mottok 4,5 millioner brukere av Vipps en advarsel direkte i appen. Advarselen fokuserte på en ny type svindel kalt "spoofing", som hadde blitt mer utbredt.
Vipps gjorde brukerne oppmerksomme på at svindlerne hadde blitt stadig mer sofistikerte og profesjonelle i sin tilnærming.
- Dette er en svindelmetode i kraftig vekst. Vi ser at svindlerne stadig blir mer proffe og troverdige i sin atferd. Dette er en skremmende utvikling, og dessverre er det ofte eldre mennesker som blir lurt, sa Silke Øverby, ansvarlig for risikostyring og compliance i Vipps i en pressemelding.
Ifølge samme pressemelding mottar Vipps over 1000 henvendelser hver måned fra brukere som enten har blitt utsatt for svindel eller har vært i faresonen for å bli svindlet. Det melder DinSide.
Nå oppfordres brukerne igjen til å være ekstra forsiktige.
Økokrim uttrykker bekymring
Samtidig har Økokrim uttrykt bekymring over en økning i svindelforsøk, spesielt med tilknytning til Sverige, ifølge TV 2. Dette kommer etter at Vipps for kort tid siden åpnet for pengeoverføringer mellom Norge og Sverige.
- Det er ikke overraskende hvis svindlere allerede nå forsøker å utnytte dette, sier Anne Glede Allum, statsadvokat i Økokrim, til TV 2.
Selv om Økokrim ennå ikke har mottatt konkrete rapporter om slike saker, mener Allum at dette kan skyldes at ofrene ofte først tar kontakt med lokalt politi.
Statsadvokaten påpeker at grenseoverskridende svindel kan være mer utfordrende å etterforske, men understreker samtidig at det nordiske politisamarbeidet fungerer godt i slike saker.
Vipps’ tiltak mot svindel
Caroline Lunde, kommunikasjonssjef i Vipps, forklarer at både mennesker og avanserte systemer jobber kontinuerlig med å forebygge, stanse og følge opp mistenkelige aktiviteter.
- Vi vet alltid hvem som sender og hvem som mottar penger i Vipps og det er informasjon vi er pålagt å dele med politiet. Alle våre brukerprofiler er verifisert med BankID, også i Sverige, forteller Lunde til DinSide.
Lunde utdyper at Vipps kan sperre og rapportere brukere som de mistenker misbruker tjenestene, uavhengig av om de er fra Norge, Sverige, Finland eller Danmark.
De vanligste svindelmetodene
Den mest utbredte metoden for tiden er "spoofing", hvor svindlere utgir seg for å være en bank, politiet, eller Vipps selv. Målet er å lure folk til å klikke på skadelige lenker eller dele sensitiv innloggingsinformasjon.
Ofte vil svindlerne påstå at de prøver å "redde" offeret fra en påstått svindelsituasjon.
- Banken din, Vipps eller andre vil aldri kontakte deg og be om din informasjon til å logge inn på din konto, understreker Lunde.
En annen svindelmetode som har økt i omfang i sommer, kombinerer hacking av en persons Snapchat-konto med å kontakte vedkommendes venneliste og be om penger under dekke av en nødsituasjon.
- En ødelagt telefon er kanskje den vanligste. Dersom en venn tar kontakt med deg via en kanal og ber om penger, så ta gjerne kontakt tilbake på en annen (sms, telefon, messenger) for å sjekke om det faktisk er vedkommende, oppfordrer kommunikasjonssjefen i Vipps.