Hva er Norgespris?
Regjeringen lanserte nylig en ny fastprisavtale på strøm, kalt Norgespris, som trer i kraft 1. oktober og gjelder i ett år av gangen. Dette gir forutsigbare strømkostnader, men betyr også at man går glipp av lave sommerpriser på strøm.
Hva koster det å lade elbilen?
NAFs beregninger viser følgende årlige ladekostnader for en elbil med en kjørelengde på 12.000 km og et forbruk på 20 kWh per 100 km:
Lading med Norgespris: 2.290 kr
Lading med spotpris (gjennomsnittlig 2024-pris: 48,66 øre/kWh): 2.550 kr
Lading med spotpris (gjennomsnittlig 2023-pris: 76,08 øre/kWh, inkludert strømstøtte): 3.344 kr
Spotpris eller Norgespris – hva lønner seg?
Forbruket til elbillading er jevnt gjennom året, i motsetning til oppvarming som varierer med årstidene. Spotprisavtaler gir mulighet til å lade billigst når strømmen er på sitt laveste, særlig om sommeren.
Med Norgespris unngår du store prissvingninger, men går glipp av perioder med svært lave strømpriser.
Med spotpris kan du spare mer ved å lade smart og utnytte de billigste tidspunktene.
Smartlading gir størst besparelse
Mange elbileiere benytter smartlading, enten via ladeboks eller bilens egen teknologi, for å lade når strømprisen er lavest. Andre kobler bilen til manuelt på gunstige tidspunkter.
Bevisst lading gir lavere strømpriser – ofte lavere enn gjennomsnittsprisen i døgnet.
Strømstøtten vil fortsatt redusere pristoppene hvis man ikke velger Norgespris.
Konklusjon
Dersom du lader smart, kan du spare mer med spotpris enn med Norgespris. Elbillading alene bør ikke være avgjørende for om du velger Norgespris eller ikke, da andre faktorer som oppvarmingskostnader også spiller inn.
For elbileiere som kan styre ladingen til billigere tidspunkter, vil spotprisavtaler ofte være det mest lønnsomme alternativet.