Høst- og vintermånedene byr på mørke, regntunge veier, der den svarte asfalten nesten absorberer billysene.
Dette kombinert med skarpe lys fra møtende trafikk, gjør det utfordrende for mange bilister å se syklister eller fotgjengere langs veien. For mange blir kjøring i mørket dermed en stressende og farlig opplevelse.
I en ny undersøkelse utført av den tyske bilorganisasjonen ADAC, i samarbeid med blant annet NAF i Norge, kommer det frem skremmende statistikker om problemene knyttet til blending under kjøring. Det skriver DinSide.
Høye blendingsnivåer
Undersøkelsen avslører at hele 90 prosent av bilistene regelmessig eller ofte opplever å bli blendet av lysene fra møtende kjøretøyer. Dette problemet blir enda mer utbredt under krevende værforhold som tåke, regn eller snø.
Majoriteten av de spurte (82,1 prosent) peker på at det først og fremst er fjernlysene fra møtende trafikk som forårsaker blending, men nesten halvparten av bilistene rapporterer også å bli plaget av nærlysene. Mange nevner dessuten at tåkebaklysene fra bilen foran også kan være en forstyrrende faktor.
Sikkerhetsrisiko
Dette er ikke bare et spørsmål om komfort – blendingen påvirker trafikksikkerheten direkte. Halvparten av de spurte innrømmer at de lukker øynene delvis eller ser bort for å unngå de sterke lysene fra møtende biler, noe som kan føre til farlige situasjoner. I noen tilfeller rapporteres det at bilister midlertidig lukker øynene helt, noe som naturlig nok kan resultere i en ulykke.
Hvorfor skjer dette?
Undersøkelsen peker på flere årsaker til det økende problemet med blending. En viktig faktor er utviklingen av moderne biler, som har lavere og mer aerodynamiske fronter, noe som fører til smalere lysåpninger og kraftigere LED-lys.
Samtidig har bruken av høyreiste SUV-er økt, og fordi lysene på disse bilene er plassert høyere enn på vanlige biler, øker risikoen for å blende andre trafikanter. Til tross for at mange nye biler er utstyrt med teknologi som automatisk tenner fjernlysene, ser dette ikke ut til å løse problemet – faktisk hevder noen at det gjør det verre.
Ekspertkrav om strengere regulering
Professor Bernhard Lachenmayr, en spesialist innen øyesykdommer som var involvert i undersøkelsen, er ikke overrasket over funnene. Han påpeker at den økte lysstyrken og de stadig mindre lysåpningene i moderne billykter er en farlig kombinasjon som øker ubehaget ved mørkekjøring.
For å forbedre situasjonen krever bilklubber at produsenter reduserer lysstyrken på både nær- og fjernlys. De ønsker også at adaptive lyssystemer blir utviklet slik at de ikke blender førere av kryssende kjøretøy, syklister eller fotgjengere.
Denne undersøkelsen understreker viktigheten av å finne løsninger på blendingsproblemet, både for økt trafikksikkerhet og for å redusere ubehaget mange bilister opplever i mørket.