Det startet som shopping-festen Black Friday, og siden har butikker og nettbutikker utvidet tilbudsperioden til å gjelde store deler av november.
I en fersk undersøkelse fra Norstat, utført på vegne av Virke, kommer det frem at 27 prosent av alle nordmenn planlegger å shoppe i forbindelse med tilbudene som lanseres i slutten av november.
I år faller handledagen Black Friday på 29. november, men i mange butikker er det tilbud hele uken.
Den populære shoppinguken nærmer seg, og butikkene forbereder seg med kampanjer. Black Week har bitt seg fast i Norge.
Årets viktigste handleuke
"Black Week har utviklet seg til å bli en av årets viktigste handleuker, sammen med de to ukene før ju"l, sier Jarle Hammerstad, leder for bransjepolitikk i Virke.
Det er særlig elektronikk, klær, sko og sport- og fritidsutstyr som er de mest populære varene under Black Week.
Undersøkelsen viser at elektronikk er den mest populære kategorien, hvor 55 prosent av forbrukerne planlegger å bruke pengene sine. Klær og sko følger tett etter, med 47 prosent, mens 28 prosent planlegger å kjøpe sport- og fritidsutstyr.
Så mye bruker vi
"Julehandelen begynner under Black Week. At så mange som 62 prosent oppgir de skal handle julegaver under Black Week kan tyde på at mange planlegger kjøpene sine nøye og starter tidlig", sier Hammerstad.
Selv om flere butikker velger å stå over Black Week, både av hensyn til miljø og for å unngå tap, er det ingen tvil om at mange også legger kjøp de ellers har planlagt til tilbudsperioden.
I Norstat-undersøkelsen kommer det frem at nordmenn som skal handle under Black Week, i gjennomsnitt, vil bruke 4.800 kroner.