For å unngå lange ladetider i vinterkulda, anbefaler NAF at du bruker bilens funksjon for forvarming av batteriet før lading.
"Hvis bilen din har mulighet for å forvarme batteriet før hurtiglading, bør du bruke det. Da lader bilen mye raskere", sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Forvarming gir betydelig raskere lading
NAF og Motors El Prix-vintertest viser at forvarming av batteriet før lading bør være standard på alle elbiler som selges i Norge.
I testen kunne 22 av 24 biler forvarme batteriet, noe som gjorde en stor forskjell på ladetiden.
"Bilene med forvarming ladet omtrent like raskt som oppgitt av produsenten, mens de uten forvarming ladet betydelig saktere", sier Sødal.
Forvarming kan være vanskelig å aktivere
Forvarming av batteriet skjer som regel via bilens navigasjonssystem. Du må velge riktig ladestasjon som destinasjon for at forvarmingen skal starte. Velger du for eksempel en bensinstasjon nær ladestasjonen, kan forvarmingen utebli.
Noen biler gir deg også muligheten til å aktivere forvarming manuelt, men det må ofte gjøres minst 30 minutter før lading for å ha effekt.
Problemet? Mange biler gir ingen tydelig indikasjon på at forvarmingen faktisk er aktiv, noe som kan gjøre det vanskelig for føreren å vite om den fungerer.
NAF: – Må bli enklere og mer intuitivt
NAF mener det er positivt at flere bilprodusenter inkluderer forvarming i nye modeller, men at brukervennligheten må forbedres.
"Forvarming må være standard på elbiler solgt i Norge, og bilprodusentene må gjøre det enklere og mer intuitivt å bruke. I tillegg bør det være en tydelig indikasjon i bilen når forvarmingen er på", sier Sødal.
Så neste gang du skal lade i kulda: Sjekk om bilen din har forvarming, lær hvordan du aktiverer den – og spar tid ved ladestasjonen!

foto/grafikk: NAF