Prisen på batterier til elbiler vil falle dramatisk frem mot 2026. Det spår investeringsgiganten Goldman Sachs i en ny rapport, skriver Tek.no.
Prisreduksjonen kan bli så mye som 50 prosent sett mot 2022-prisene, ifølge rapporten, som også anslår den gjennomsnittlige prisen på batterier i dag og prisen i 2026.
Flere elbiler enn fossil-biler
Norge ligger helt i toppsjiktet når det gjelder antall elbiler på veien i forhold til innbyggertall. Nylig offentliggjorde Opplysningsrådet for veitrafikken statistikk som viser at elbiler troner på toppen både når det gjelder antall solgte nye biler og antall biler registrert på veiene.
"Ingen land i verden er i nærheten av det elbilracet vi nå opplever i Norge. Elbilentusiasmen har lenge har vært høy, og gode incentiver har vært avgjørende for å nå dit vi er i dag", sa direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) i august.
Nå er det mye som tyder på at andre land kommer etter, og det kan særlig skyldes et prisfall på batterier.
Elbil vil lønne seg
Hvis Goldman Sachs har rett, vil prisen per kilowattime synke fra rundt 153 dollar i 2022 til omtrent 80 dollar i 2026. Med dagens valutakurs tilsvarer dette ca. 1630 kroner og 866 kroner per kilowattime.
Denne prisnedgangen vil gjøre det "naturlig" å eie og kjøpe en elbil i USA til samme relative kostnad som en fossilbil. I dag er dette kun mulig gjennom subsidier og insentiver, noe vi er godt kjent med i Norge.
Bedre teknologi og billigere metaller
Ifølge rapporten skyldes prisfallet hovedsakelig to faktorer: teknologiske fremskritt og billigere metaller.
På teknologisiden handler det om økt energitetthet i battericellene, samt mer effektive og kostnadsbesparende produksjonsmetoder.
Når det gjelder metaller, dreier det seg om prisfall på litium og kobolt, som utgjør rundt 60 prosent av kostnaden for et nytt batteri. Vi har imidlertid opplevd svært høye priser på disse metallene de siste årene.
Mye av prisreduksjonen vil komme fra redesignet av battericeller, særlig større battericeller som vil ha stor innvirkning på prisene. Tradisjonelt har man pakket mange små celler inn i moduler, som så mates inn i en stor batteripakke. Nå forsøker man å fjerne behovet for moduler helt og pakke cellene direkte inn i pakkene, noe som sparer plass.
Brukte elbiler blir mere verdt
De siste årene har vi sett at brukte elbiler faller hurtigere i pris enn fossil-biler. Slik vil det ikke være i fremtiden, spår Goldman Sachs. Analysen er at de fallende batteriprisene vil føre til at langt flere enn i dag vil velge en elbil når de kjøper ny bil, og at det vil bety at bruktprisene på elbiler vil holde seg bedre da enn nå.
Mens de fleste elbileiere i dag ofte må belage seg på å eie en bil i tre år før den må byttes ut for en nyere modell med bedre rekkevidde, vil de nye batteriene fjerne denne faktoren - noe som vil føre til at brukte elbiler stoger i verdi.