Svindelforsøkene er svært realistiske, og mange kan bli lurt hvis de ikke er oppmerksomme.
SpareBank 1 Østlandet er i ferd med å fusjonere med Totens Sparebank. I den forbindelse advarer de om at dette kan være en faktor som svindlerne forsøker å utnytte.
"Svindlere forsøker ofte å spille på aktuell tematikk og endringer i kundeforhold, derfor ber vi kunder i Sparebank 1 Østlandet og Totens Sparebank være ekstra oppmerksomme i tiden framover", sier Bjørnar Mickelson, informasjonssjef i SpareBank 1 Østlandet .
"Svindlere utgir seg nå for å være fra SpareBank 1 og forsøker å stjele innloggingsopplysningene dine. De sier i en e-post at du må oppdatere kundeopplysningene og sender så en påfølgende purring", forklarer SpareBank1 i en pressemelding.
E-postene er godt skrevet og misbruker SpareBank 1s logo. E-postene inneholder en lenke som svindlerne ber deg klikke på for å logge deg inn. Gjør du dette får svindlerne tak i innloggingsopplysningene dine.
"Dette er en klassisk framgangsmåte fra svindlere. De sender ut et stort antall e-poster og håper at noen går på. Vi ser samtidig at innholdet og språket i svindel e-poster blir stadig bedre, godt hjulpet av ny teknologi. Det gjelder å være på vakt", sier Bjørnar Mickelson, informasjonssjef i SpareBank 1 Østlandet .
Svindlerne har kamuflert e-postadressen slik at SpareBank 1 ser ut som avsender. Holder du musepekeren over ser du imidlertid den virkelige e-posten, som avslører en helt annen adresse.
Virker troverdig
Nytt er at svindlerne også har lagt ved det virkelige telefonnummer til banken, slik at e-posten skal virke troverdig. Søker kunden opp nummeret på 1881 kommer det fram at det er nummeret til banken.
"Dette er med på å gi legitimitet til svindelforsøket. Ringer kunden telefonnummeret kommer de imidlertid til banken, og svindelen er avslørt", sier Mickelson.
Advarer i forbindelse med fusjon
SpareBank 1 Østlandet er i ferd med å fusjonere med Totens Sparebank. I den forbindelse advarer de om at dette kan være en faktor som svindlerne forsøker å utnytte.
"Svindlere forsøker ofte å spille på aktuell tematikk og endringer i kundeforhold, derfor ber vi kunder i Sparebank 1 Østlandet og Totens Sparebank være ekstra oppmerksomme i tiden framover", sier Mickelson.
Ta forholdsregler og tenk deg om
Banken minner om noen enkle forholdsregler som reduserer svindelfaren.
Ikke logg deg inn via tilsendte lenker på e-post eller SMS.
Aldri oppgi BankID-opplysninger eller innloggingsinformasjon til noen, uansett hvem som ber om det. Bank, politi eller andre seriøse aktører spør aldri om slikt.
"En effektiv huskeregel er 'Stopp. Tenk. Sjekk'. Ingenting haster så mye som svindlerne forsøker å få det til å virke som. Så stopp før du trykker og tenk deg om en gang til. Er dette en SMS, telefonsamtale eller e-post du forventer å få eller ikke? Lurer du på om noen forsøker å lure deg, sjekk opp i en annen kanal eller spør noen du stoler på", sier Mickelson.
Her er et eksempel på svindel e-postene som er i omløp. Merk at svindlerne fortløpende kan endre avsenderadresser, datoer og innhold i slike e-poster.
Kilde: SpareBank 1 Østlandet