I løpet av tredje kvartal 2024 har Telia stoppet 21 millioner svindelforsøk rettet mot norske mobilkunder. Stadig flere av ofrene er barn og unge, og Telia oppfordrer foreldre til å snakke med barna sine om digital kriminalitet. Telia ser en økning i "wangiri"-svindel, hvor svindlere ringer fra utenlandske numre og legger på etter få ring. Svindlerne tjener penger på at mottaker ringer tilbake.
Ifølge svindelekspert Øivind Kristiansen er kampen mot svindlere en stadig utfordring, da de tilpasser seg Telias filtre. Svindlerne ringer nå svært få samtaler fra hvert nummer før de bytter, noe som gjør det vanskeligere å blokkere alle forsøk. Tidligere har eldre vært de mest utsatte, men nå er det barn og unge som rammes hyppigst. Mange yngre mobilbrukere er uvitende om farene ved å ringe tilbake til utenlandske numre, og Telia ber foreldre lære barna hvordan de kan beskytte seg mot svindel.
Spoofing-forsøk, der utenlandske numre maskeres som norske, har stabilisert seg på 5,5 millioner blokkerte forsøk i måneden.
Wangiri-oppringninger er en svindelmetode der svindlere ringer fra utenlandske numre og legger på etter bare ett eller to ring. Hensikten er å få mottakeren til å ringe tilbake. Når man ringer tilbake til nummeret, blir man koblet til en høykostnadstjeneste, som for eksempel en betalingslinje, hvor svindlerne tjener penger på samtalen. Mange som blir utsatt for wangiri-svindel, er ikke klar over at de pådrar seg ekstra kostnader ved å ringe tilbake, spesielt fordi numrene ofte ser troverdige ut.
Advarsel mot svindel i Black Week og julehandelen
Telia advarer også mot en økning i svindel knyttet til Black Week-tilbud og julehandel. I fjor så selskapet en tredobling i svindelsamtaler mot slutten av året, spesielt i forbindelse med netthandel. Svindlerne vet at mange handler på nett i denne perioden, og Telia minner om viktigheten av å være oppmerksom på falske nettbutikker og svindeltilbud.
Norge mest rammet i Norden
Norge er det mest utsatte landet i Norden, med over 40 % av alle svindelforsøk rettet mot norske mobilkunder. Telia opplyser at Norge også står for 54 % av alle blokkeringer mot "spoofing"-forsøk og 55 % av blokkeringer mot "wangiri"-oppringninger i regionen.
foto: Shutterstock
Enklere å rapportere svindel
Telia har gjort det lettere for kundene å rapportere svindelforsøk ved å tilby en tjeneste hvor svindel-SMS’er kan videresendes gratis til nummer 7726.
Antall blokkerte samtaler tredje kvartal 2024
- Totalt: 21 millioner (26,8 millioner i andre kvartal)
- Wangiri: 2,4 millioner (2 millioner)
- Spoofing: 18,6 millioner (24,4 millioner)
Topp 5 land knyttet til Wangiri-oppringninger:
1. Pakistan (50 %)
2. Nepal (12 %)
3. Australia (7 %)
4. USA (7 %)
5. Afghanistan (7 %)
Telias råd for å unngå svindel:
1. Ikke ring tilbake til ukjente utenlandske numre.
2. Klikk ikke på lenker fra ukjente nummer.
3. Bruk tofaktorautentisering og sikre passordhvelv.
4. Oppgi aldri BankID-koder til noen, heller ikke politiet.
5. Vær kritisk til henvendelser som ber om personopplysninger.