Siden Temu ble lansert i Europa i 2023, har de ikke sett seg tilbake. Den kinesiske markedsplassen, som har blitt omtalt som "Amazon på steroider", har raskt vunnet popularitet, og i dag handler tusenvis av nordmenn på siden uke etter uke.
Populariteten kan naturligvis merkes rundt om i de europeiske pakkesentralene, og hvis du er en av dem som jevnlig mottar en pakke fra markedsplassen, bør du lese videre her.
Sender melding til alle kunder
Fremover skal du nemlig ikke vente like lenge på Temu-pakkene dine som du pleier.
Det hevder i hvert fall Temu selv i en ny melding som er rettet mot samtlige av deres kunder:
"Hei, Temu-bruker! Vi implementerer nye måter å sende produkter til deg enda raskere på. Dette er mulig ved å la enkelte handelspartnere sende produktene direkte til deg," skriver markedsplassen.
Mens det ikke står noe om at fraktprisen blir satt opp, skriver Temu at de i forbindelse med det nye tiltaket oppdaterer personvernpolicyen:
"Vi oppdaterer vår personvernpolicy for å gjenspeile denne endringen. Vi vil gi handelspartneren den nødvendige informasjonen for å fullføre bestillingen din direkte, inkludert kontaktinformasjon og bestillingsdetaljer."
Ved å fortsette å bruke Temu-tjenestene bekrefter du at du har lest den oppdaterte personvernpolicyen.
Bruktkjøp vokser
Mens flere skandinaviske møbel- og klesbutikker har måttet kaste inn håndkledet det siste året, opplever brukt-butikker og -nettsteder en betydelig vekst. Ut over den mest kjente gjenbruksmarkedsplassen, finn.no, har det vokst fram flere norske nettbutikker som spesialiserer seg på videresalg av brukte klær, møbler og andre gjenstander.
For eksempel har Minibrukt en nettbutikk hvor man kan kjøpe brukte klær til barn fra 0 til 12 år. Denne typen gjenbruk er blitt stadig mer populær i Norge, spesielt blant foreldre som ønsker å gjøre bærekraftige valg når de handler klær til barna som en motreaksjon til de kinesiske butikkene som selger fast fashion og billig elektronikk.
Markedsplasser som Tise og Finn.no har også rapportert om en sterk vekst i salget av brukte klær. Tise har sett en økning på nesten 20 % i salget av brukte klær, og kategorien for barne- og babyklær har hatt eksplosjonsartet vekst på 90 % det siste året. Dette reflekterer en generell trend hvor nordmenn, og særlig yngre generasjoner, blir stadig mer opptatt av bærekraft og økonomiske valg i hverdagen.