Siden Temu ble tilgjengelig i Norge i fjor, har plattformen opplevd en eksplosiv vekst. Ifølge en ny rapport fra Virke, handler en av fire nordmenn nå på Temu.
Nettstedet har særlig fanget interessen til aldersgruppen 40 til 49 år, med en overvekt av kvinnelige brukere, skriver Nettavisen, ifølge DinSide.
Forbrukerjurist Thomas Iversen fra Forbrukerrådet peker på at Temus aggressive markedsføring, som foregår både i appen og på sosiale medier, kan bidra til økt kjøpepress. Han understreker at unge forbrukere kan være spesielt sårbare for disse taktikkene.
Iversen uttrykker også bekymring for Temus bruk av såkalt "gamifisering", der brukerne oppfordres til å delta i spill, som for eksempel å spinne et lykkehjul for å oppnå rabatter eller kreditter.
Forbrukerrådet påpeker at denne formen for kjøpsprosess potensielt kan bryte med lovene om villedende handelspraksis og aggressiv markedsføring.
Tidligere i år leverte den europeiske forbrukerorganisasjonen BEUC en klage mot Temu, som også fikk støtte fra Forbrukerrådet. Klagen kritiserer blant annet den hyppige bruken av spill og intens reklame.
Psykoterapeut Ove Andre Remme advarer mot at slike mekanismer kan stimulere dopaminfrigjøring i hjernen, noe som kan øke risikoen for avhengighet.
Temu har svart på kritikken og forsvarer bruken av spillfunksjoner i appen. PR-rådgiver Michael Falk uttaler til Nettavisen at mange kunder setter pris på de interaktive aktivitetene og at disse tilbyr ekstra verdi, noe som kan sammenlignes med kampanjer i fysiske butikker.
- Appen vår inneholder minispill som man kan spille hvis man vil. De tilbyr rabatter og interaktive aktiviteter, lignende kampanjer kan du finne i fysiske butikker. Mange kunder sier at de setter pris på disse underholdende spillene og den ekstra verdien de gir, skriver Michael Falk, PR-rådgiver for Temu, i en e-post til Nettavisen.
Til tross for Temus forsikringer, oppfordrer Forbrukerrådet fortsatt forbrukerne til å være forsiktige. De minner om at når noe virker for godt til å være sant, er det ofte akkurat det.