Temu: Alle klager på det samme

19/08/2024 08:00

Yvonne

Nyheter
Foto: Shutterstock.com
Temu har tatt Norge med storm, og eieren av nettstedet har blitt Kina´s rikeste mann. Nå fører klager til stort opprør, og alle klager på det samme.

Med ultra-billige produkter sendt fra Asia har shopping-portalen Temu vokst eksplosivt i hele Europa. Nå har eierne havnet i en storm av kritikk.

For når du klager på at det du har bestilt har for dårlig kvalitet eller ankommer i feil størrelse og ikke ser ut som på produktbildet, går det ikke ut over de rike eierne av Temu.

Det har ført til et opprør blandt leverandørene.

Risikerer bøter
Temu selger ikke selv varer, men er en nettside hvor forhandlere kan selge og distribuere varer. Når en forbruker klager på et produkt, går kritikken direkte videre til forhandleren som selger produktet gjennom Temu. Forhandlerene risikerer å få bøter som kan være opp til fem ganger varens verdi når en kunde vil returnere noe de ikke er fornøyd med. Forhandlerne har i dag ingen måte å klage på bøtene på.

Det er det som har fått de mange forhandlere til å samle seg i et opprop til eierne.

Reuters og CNN er blant mediehusene som har omtalt forhandlernes rop om endring. I starten av måneden møtte det som skal ha vært flere hundre forhandlere opp foran et Temu-tilknyttet kontor i byen Guangzhou. De krever endring av straffesystemet.

Temu har i en erklæring bekreftet at de har mottatt reaksjoner på hvordan de håndterer kundeklager, men hevder at problemet er mye mindre enn de store mediehusene rapporterer, og at de arbeider aktivt sammen med forhandlerne om å finne en løsning.