Nylig ble over 600 merkevarer evaluert i Norges største merkevareundersøkelse. Det er andre gang undersøkelsen, som også er verdens største merkevareundersøkelse, ble gjennomført i Norge.
Kartleggingen slo fast hvilke merkevarer som er best - og dårligst - likt i Norge.
Hva kjennetegner en sterk merkevare? Hva skal til for å bli den sterkeste merkevaren i en kategori? Og hvem har egentlig Norges sterkeste merkevare? Det er noen av spørsmålene som BAV (Brand Asset Valuator) har gitt svar på når verdens største merkevareundersøkelse er gjennomført for andre gang i Norge.
600 merkevarer ble analysert, og på toppen finner vi en kjenning.
Vipps til topps
Vipps ble kåret til både Norges sterkeste og Norges mest elskede merkevare. Det skriver Kampanje.
"Å toppe begge listene er rett og slett veldig, veldig stas! Det er en formidabel konkurranse mellom både norske og internasjonale merkevarer som gjør meg veldig glad og ydmyk for at nordmenn har plassert Vipps høyest. Det er jeg ufattelig takknemlig for og det er en tillit som vi ikke tar for gitt", sier Lars Istre, nordisk markedssjef i Vipps MobilePay til Dagens.
Det kommer nok ikke som en stor overraskelse at Vipps gjør det godt i kåringen. I sommer ble det klart at Vipps var den første merkevaren i Reklamebørsens historie til å score over 90 prosent positiv merkeoppfatning.
Selskapet har også tidligere gjort det godt i kåringer over de merkevarene som nordmenn vil anbefale til venner og kjente, og har toppet YouGov sin BrandIndex flere ganger.
Elon Musk mest hatet
Mens vi trykker noen merkevarer til brystet, er det også andre som vi ikke liker eller stoler på.
Undersøkelsen har også kartlagt de merkevarene som nordmenn har minst tillit til og hater. På sliten over landets mest hatede merkevarer finner vi Tesla og X-eier Elon Musk.