Coca Cola er et av verdens mest ikoniske merker, og det har ikke bare en gjenkjennelig logo, men også et subtilt budskap skjult i designet.
Den kjente virvlende logoen med rød bakgrunn og hvit tekst har gjennomgått mange justeringer – spesielt med lanseringen av nye smaker som Diet Coke og Coke Zero.
Men én ting har holdt seg konstant: estetikken til logoen og dens underliggende betydning.
For å holde colaen ekstra kald
Produkt
Navn
Pris
Forhandler
I følge Richard Lau, president for LOGO.com, har Coca Cola klart å skape en visuell forbindelse som går utover bare merkevarebygging. "Bedrifter kan ikke overse verdien av en god logo; de er bindeleddet mellom en bedrift og potensielle kunder og det kundene vil huske mest," sier han.
Han peker på et spesielt element i Coca Colas logo: den langstrakte halen på bokstaven 'C', som visstnok symboliserer et smil. "Denne subtile meldingen kan gå ubemerket hen, men den skaper ubevisst en positiv assosiasjon med merkevaren i hodet til forbrukere," legger Richard til.
Det skriver Daily Star.
Coca Cola deler selv historien om logoen sin på nettsiden deres, hvor de også forteller om opprinnelsen til selskapet. Den berømte oppskriften ble utviklet i mai 1886 av farmasøyten Dr. John S. Pemberton i Atlanta, Georgia. Kombinasjonen av sirupen hans og kullsyreholdig vann ble raskt populær som en forfriskende drink.
Logoen er kjent over hele verden og ble laget av Pembertons bokholder, Frank M. Robinson, som mente at de to C-ene i «Coca Cola» ville se bra ut i reklame.
Han designet det i det Spencerianske manuset som var populært på slutten av 1800-tallet. Dette ikoniske designet har bestått tidens tann og er fortsatt et sentralt element i Coca Colas globale merkevare.