Problemet med kommunikasjonssystemet mellom togene og trafikkstyringssentralen er løst, opplyser Bane Nor. Rotårsaken er imidlertid fortsatt ukjent, og det kan derfor oppstå forstyrrelser i trafikken.
Kaos og stans over hele landet
Stansen lammet togtrafikken i hele Norge fra morgenen 1. juledag. Bane Nor identifiserte feilen rundt kl. 20:00, og trafikken ble gradvis gjenopptatt utover kvelden. Likevel var mange avganger innstilt, og reisende måtte belage seg på forsinkelser eller alternative løsninger som buss eller taxi, melder NRK.
– Vi forstår frustrasjonen
Kommunikasjonssjef Kaja Rynning Moen i Vy beskriver situasjonen som krevende, spesielt på en dag der mange skulle hjem etter julefeiring eller tilbake til jobb.
Vy satte inn 100 busser og tilbød refusjon for taxi og hotellutgifter der alternativ transport manglet.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård uttrykte forståelse for passasjerenes frustrasjon og påpekte at det er viktig at berørte får hjelp til å komme seg dit de skal.
Reisendes reaksjoner
Mange reisende opplevde forsinkelser og usikkerhet.
"Jeg klandrer ikke Vy, men det er synd at dette skjer når så mange reiser, sier Lars Ove Lunde som ventet på toget.
Andre, som Greta Myhre Oma, pekte på utfordringer for barnefamilier og de med dyr.
"Det er vanskelig å planlegge når man ikke vet når transporten kommer."
Dine rettigheter ved forsinkelser
Passasjerer har rett til refusjon eller alternativ transport ved forsinkelser over én time på hovedstrekninger eller 30 minutter på andre ruter. Vy dekker også flybilletter eller hotellutgifter i spesifikke tilfeller.
For mer informasjon om refusjonsregler, besøk Vys nettsider eller kontakt Forbrukerrådet.
Feilen som lammet togtrafikken understreker viktigheten av et pålitelig transportsystem, spesielt i høytiden, hvor reisebehovet er stort.