Den tyske bilprodusenten BMW har varslet tilbakekallingen av 5500 biler i Norge som følge av problemer med det elektroniske bremsesystemet.
Dette tiltaket gjelder også for 500 biler av merket Mini, som også er en del av BMW-konsernet. På globalt plan er det tilbakekalt om lag 1,5 millioner kjøretøy fra BMW-gruppen, noe som krever at alle disse bilene må inn på verksted for å få byttet ut spesifikke komponenter i bremsesystemet.
BMW har forsikret at denne prosessen vil være kostnadsfri for bileierne, uavhengig av hvor gammel bilen er, eller hvor langt den har kjørt.
Dette betyr at bilene vil bli reparert uten at eierne behøver å betale for det, en gest BMW håper vil bidra til å bevare kundenes tillit. Det melder Abcnyheter
Selv om det er rapportert om problemer med ABS- og stabilitetskontrollsystemene, understreker BMW at selve bremsene fortsatt fungerer som de skal.
Det er imidlertid en risiko for at ABS-systemet (antiblokkeringssystemet) og stabilitetskontrollfunksjonen kan bli deaktivert, noe som potensielt kan påvirke bilens evne til å håndtere krevende kjøreforhold.
Falt med 9%
Problemet med bremsesystemet har hatt en betydelig innvirkning på selskapets markedsverdi. Tirsdag ettermiddag, da tilbakekallingstallene ble offentliggjort globalt, falt BMW-aksjen med hele 9 prosent på Frankfurt-børsen.
Fallet i aksjeverdien skyldes ikke bare de omfattende tilbakekallingene, men også en generell nedjustering av selskapets forventninger til fremtidig lønnsomhet. Selskapet har indikert at de ser en nedgang i etterspørselen i viktige markeder, særlig i Kina, som er en av deres største bilmarkeder.
Tilbakekallinger som dette er ikke uvanlige i bilindustrien, spesielt i en tid hvor biler blir stadig mer komplekse med avanserte elektroniske systemer.
For BMW er det avgjørende å løse disse problemene raskt for å unngå ytterligere skade på deres omdømme. Forbrukere forventer sikkerhet og pålitelighet, og slike tilbakekallinger kan påvirke både tillit og fremtidige salg.
Denne hendelsen understreker også den stadig økende kompleksiteten i moderne biler. Med flere systemer som jobber sammen for å sikre optimal ytelse og sikkerhet, øker også risikoen for tekniske feil.
Selv om bilene som blir tilbakekalt fortsatt er trygge å kjøre, viser saken viktigheten av å holde et våkent øye med potensielle problemer i elektroniske systemer, særlig i biler som er avhengige av teknologi for å sikre stabilitet og kontroll under vanskelige forhold.
BMW har imidlertid understreket at sikkerheten til deres kunder er deres høyeste prioritet, og de har satt i gang en omfattende innsats for å rette opp problemet så raskt som mulig.