Dagligvarekjeden Meny har nylig advart sine kunder på både nettsider og Facebook om svindelforsøk som er i omløp.
Svindlerne prøver å få folk til å gi fra seg sensitive betalingsopplysninger. Det skriver DinSide.
Meny har fått tilbakemeldinger om at mange har mottatt falske e-poster angivelig fra dem, med meldinger om en påstått transaksjonsrefusjon. Dagligvarekjeden understreker at disse meldingene ikke stammer fra dem.
- Vi har fått melding om at flere har mottatt e-post fra Meny om transaksjonsrefundering, og understreker at det ikke er Meny som står bak disse, skriver dagligvarekjeden.
I den falske e-posten hevdes det at mottakerens siste betalingsforsøk har mislyktes, noe som angivelig skyldes problemer med faktureringsinformasjonen eller betalingsleverandøren. Deretter blir mottakeren bedt om å klikke på en lenke for å oppdatere sine betalingsopplysninger.
"Dette er svindel," advarer Meny. "Ikke klikk på lenkene i e-posten, men slett den." Meny oppfordrer også de som har klikket på lenken og oppgitt bankinformasjonen sin til å kontakte banken sin med en gang.