Gjennom flere artikler har DinSide advart om falske nettsider og profiler knyttet til kjente butikker og selskaper som dukker opp på Facebook, med det formål å lure brukere.
Nå har det også blitt oppdaget falske støttekontoer som utgir seg for å tilby hjelp til Facebook-brukere med konto-relaterte problemer. Noen av disse gruppene har allerede tiltrukket seg tusenvis av medlemmer.
Datahjelperne, som først rapporterte om saken, har vært i kontakt med en Facebook-bruker som meldte seg inn i en slik gruppe i håp om å få hjelp. Brukeren ble imidlertid skeptisk da en annen profil tok kontakt, tilbød hjelp, og ba om brukerens passord.
«Du må aldri gi fra deg passordet til kontoen din, da blir kontoen overtatt av mennesker med skumle hensikter», skriver Datahjelperne, som ved flere anledninger har advart om svindelforsøk på Facebook.
Meta, som er moderselskapet til Facebook, understreker på sine nettsider at man alltid bør bekrefte avsenderens identitet dersom man mottar en e-post eller melding fra noen som utgir seg for å representere Meta eller andre legitime virksomheter.
Selskapet fraråder sterkt å klikke på lenker eller åpne vedlegg fra slike meldinger, og minner om at man aldri skal dele passord med andre. Det skriver DinSide.
De advarer også mot å dele informasjon som forespørsler om passord, personnummer, kortnummer eller annen økonomisk informasjon med ukjente kontoer.
Risikoen ved kjedemeldinger I tillegg bør man være forsiktig med kjedemeldinger som ofte spres på Facebook.
Disse meldingene oppfordrer deg til å kopiere og lime inn teksten i statusfeltet, for så å dele den på din egen Facebook-vegg.
Grunnen til at du blir bedt om å kopiere teksten i stedet for å dele det originale innlegget, er at det gjør det vanskeligere for Facebook å spore og fjerne innholdet. Ved å legge ut slike kjedemeldinger, kan du sette deg selv i fare for å bli et mål for svindlere, ifølge en advarsel fra Datahjelperne i fjor.