Flere funn av avvik i tunneler: Nå reagerer Statens vegvesen

10/03/2025 15:06

Yvonne

NYHETER
Foto: Bård Asle Nordbø / Statens vegvesen
Utstyr har falt fra hverandre i flere tunneler. Nå gjennomfører vegvesenet storkontroll.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

Statens vegvesen gjennomfører ekstra inspeksjoner av ventilatorer i flere tunneler etter å ha oppdaget avvik.

Feilene ble først avdekket gjennom rutinemessige inspeksjoner, og Statens vegvesen har også registrert hendelser hvor deler fra impellere (den delen som roterer i vifta) har falt ned mens de var i drift.

Avvikene som er registrert er blant annet knyttet til sprekkdannelser og korrosjon.

Nå gjennomføres undersøkelser i 77 av landets tunneler for å forhindre ulykker.

I første omgang er det en liten gruppe tunneler som undersøkes, men planen er å undersøke og vedlikeholde samtlige av de 239 riksvegtunnelene med ventilatorer. Det skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

"Ettersom inspeksjonsfunn og de konkrete hendelsene har til felles at det dreier seg om ventilatorer fra samme leverandør, har vi i første omgang valgt å gjennomføre ekstra inspeksjoner i de 77 tunnelene der vi har slike ventilatorer. Vi har dialog med leverandøren, og de er kjent med våre funn og tiltak", sier avdelingsdirektør Tore Lysberg i Statens vegvesen.  

Justerer viftene
Inntil resultater fra inspeksjonene foreligger, gjøres det vurderinger av behov for avbøtende tiltak i de aktuelle tunnelene. Slike tiltak er for eksempel justering av innslagspunktet for automatisk oppstart av ventilasjon eller manuell styring av viftene.

I tilfeller der inspeksjonene avdekker feil, tas de aktuelle ventilatorene ut av drift eller det settes i verk avbøtende tiltak, basert på risikovurdering for den enkelte tunnel.

Supplerende analyser
I tillegg til de pågående ekstrainspeksjonene har Statens vegvesen engasjert Sintef Manufacturing AS   til å utføre materialanalyser på impellere fra ulike leverandører. Statens vegvesen går også gjennom sine egne vedlikeholdsrutiner for tunnelvifter.

"Det er for tidlig å trekke konklusjoner om hvor omfattende avvikene er og hva som er årsaken. Når vi oppdager avvik, vil vi alltid undersøke disse nærmere. Det skal være trygt å kjøre i tunnel, så inntil vi har fått svarene gjør vi tiltak slik at sikkerheten til trafikantene ivaretas", sier Tore Lysberg.

Etter planen skal Sintef levere første del av sin rapport i løpet av våren 2025.