Fletting på motorvei: En oversett felle som kan koste deg dyrt

06/02/2025 14:00

Sofie

NYHETER
Foto: Shutterstock
Her er reglene du må kunne!

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

Mange sjåfører er usikre på hvordan de skal kjøre inn på en motorvei, spesielt når bilene på hovedveien kommer i høy hastighet.

Feil manøvrering i et akselerasjonsfelt kan føre til både ulykker og bøter, men kunnskap om veimerkingen kan hjelpe sjåførene med å navigere trygt inn på motorveien.

Problemet er at mange ikke vet hva de ulike stripene på veien faktisk betyr. Det skriver DinSide

Jon Lyrstad, trafikklærer ved Alfa Trafikkskole på Årnes, ser daglig eksempler på usikker kjøreatferd i akselerasjonsfelt.

"Usikkerhet og merkelig kjøreatferd ut fra akselerasjonsfeltet på motorveiene er noe vi opplever hver dag. Det er tydelig at mange synes det er vanskelig å skulle kjøre inn på en vei der bilene ofte kommer i høy hastighet," sier han.

Fartstilpasning er nøkkelen

For å kunne flette inn på en motorvei på en trygg måte er det avgjørende å bruke blinklys riktig og tilpasse farten til resten av trafikken.

"Det vi prøver å innprente elevene er at bruk av blinklys og fartstilpassing er viktig når du skal kjøre inn på en motorvei. Akkurat som i rundkjøring, gir du god informasjon til trafikantene rundt deg og unngår farlige situasjoner dersom du er flink til å bruke blinklys," forklarer Lyrstad.

Han understreker også viktigheten av å være i riktig hastighet før du bytter felt.

"At du tilpasser farten til trafikken som er på motorveien før du skifter felt, er også svært viktig for å gjøre dette riktig. Har du 60 kilometer i timen når du skifter over til et felt der trafikken går i 100, sier det seg selv at det kan oppstå farlige situasjoner," sier han til Dinside.

Forstå veimerkingen

Veimerkingen i et akselerasjonsfelt er avgjørende for hvordan du bør kjøre inn på motorveien, men mange forstår ikke betydningen av de ulike linjene.

Ifølge Øvingsoppgaver.no, en ressurs for teoriprøve-trening, består veimerkingen av tre ulike deler:

  1. Heltrukket sperrelinje: Dette er den første delen av skillet mellom akselerasjonsfeltet og motorveien. Denne linjen har du ikke lov til å krysse. Brudd på denne regelen kan føre til en bot på 6200 kroner.

  2. Stiplet linje: Når den heltrukne linjen blir stiplet, betyr det at du har lov til å skifte felt. Her gjelder vanlige vikepliktsregler, noe som betyr at det er du som skifter felt som må vike for bilene på motorveien. Du må unngå å forstyrre eller hindre trafikken.

  3. Ingen linje: I den siste delen av akselerasjonsfeltet forsvinner linjen helt. Her gjelder gjensidig vikeplikt, noe som betyr at bilene på motorveien og de som kommer fra påkjøringsfeltet må samarbeide og flette sammen på en smidig måte.

Hvordan flette riktig

For å flette inn på motorveien på en trygg og effektiv måte, anbefaler Lyrstad følgende fremgangsmåte:

  • Bruk den første delen av akselerasjonsfeltet til å komme opp i samme hastighet som bilene på motorveien.

  • Sett på blinklys i god tid for å signalisere dine intensjoner til de andre trafikantene.

  • Konsentrer deg om flettingen i området hvor veimerkingen forsvinner, da dette er stedet hvor du og de andre bilene skal samarbeide.

"For å få til dette, er det viktig at du bruker den første delen av akselerasjonsfeltet til å komme opp i en hastighet som tilsvarer den som bilene på motorveien har. Sett på blinklyset i god tid, så varsler du de andre trafikantene om hva du har til hensikt å gjøre og får tid til å konsentrere deg om flettingen," oppfordrer han.

Ved å følge disse retningslinjene og forstå veimerkingen bedre, kan sjåfører redusere risikoen for både farlige situasjoner og dyre bøter.

Læs også:

Han legger oppvasktabletter i toalettet: Se nå hva som skjer En brusetablett er en vanlig husholdningsartikkel som ofte brukes til å rengjøre proteser eller badet. Men visste du at en brusetablett også kan brukes til å friske opp toalettet ditt?
Mange har gjort det feil hele livet: Disse matvarene skal ALDRI fryses Mange er ikke klar over det - men det kan få helsemessige konsekvenser.