Gilde og Kiwi får knallhard kritikk

12/06/2024 23:00

Emma

NYHETER
Foto: Shutterstock.com
Det er knallhard kritikk de to får.

Som grilltidens aroma fyller luften, venter kjøttprodusenter og dagligvareforhandlere ivrig på en flott salgsboom av et mangfold av grillmat. Grillribbe er selvfølgelig en tidløs favoritt, men nå viser det seg at det er stor kreativitet i navngivningen.

Det skriver Nettavisen.

En omfattende gjennomgang fra Nettavisen avslører at det tilbys grillribbe laget av nakke, kam og bog.

Nortura, den nasjonale kjøttprodusenten, utmerker seg som den mest kreative. Til og med Norgesgruppen, eieren av Kiwi, bruker termen "grillribbe" om kjøtt som ikke har noen tilknytning til ribbe.

Peer Ola Hofmo, nylig pensjonert overveterinær ved Norsvin, uttrykker sin skuffelse:

"Det er spesielt skuffende at Nortura, som eies av norske kjøttprodusenter, går i front på dette."

Peer Ola Hofmo, med 35 års erfaring, ser dette som et forsøk på å gi produktet en falsk høyere status enn det faktisk har.

Det som gjør grillribbe så populært er at det hentes fra det marmorerte sideflesket på grisen, som gir saftighet til retten, i motsetning til andre svinekjøtt som lett kan bli tørt.

Nettavisens undersøkelse avslører at grillribbe kan være laget av ulike deler av grisen, og flere store butikkjeder tilbyr denne varianten.

Noen av produktene kommer fra Nortura, mens andre kjøttprodusenter som Nordfjord, Grilstad og Fatland holder seg til tradisjonelt sideflesk fra svin.

Selv billigmerker som First Price og Prima holder seg til dette konseptet.

Kiwi forsvarer

Grillribbe av kam av merket Folkets selges hos Kiwi og de andre butikkene til Norgesgruppen. Det er Norgesgruppen som eier merket Folkets, men det produseres altså av Nortura sitt Norfersk-selskap.

– Vi har valgt å kalle produktet for grillribbe av kam fordi det var navnet denne typen produkt først ble lansert med, og som vi fikk presentert fra Nortura, skriver kommunikasjonssjef Kine Søyland i en e-post til Nettavisen.

Hun understreker at det er Norgesgruppen som har ansvaret for navnet på produkter fra Folkets.

Tidligere har Norgesgruppen vært svært opptatt av å bruke korrekte navn stykningsdeler på grisen. Nå forsvarer de navnebruken slik:

– Produktet heter «av kam» i varenavnet, og i varebetegnelsen står det at varen er produsert av svinekam. Vi mener derfor vi er tydelige på at produktet er av svinekam og ikke sideflesk, slik at forbrukerne vet hva de kjøper, skriver Søyland.

Vil endre

Nortura opplyser dog til Nettavisen at de nå vil endre på merkingen av grillribbeproduktene sine.

– Gilde har nylig besluttet å endre navnet på Grillribbe av nakke og Grillribbe av bog, samt å gå bort ifra tilsvarende navnsetting fremover. Vi tar til oss tilbakemeldingene om at dette blir forvirrende, noe som selvsagt ikke er ønskelig, sier kommunikasjonsrådgiver Marthine Petersen.

Men noen snarlig endring i butikkene vil ikke kundene merke. Navnebyttet vil først skje neste år.