Når de skal kjøpe nye dyner og puter, vil nok de fleste gå til Jysk.
Butikkjeden har solgt senger og sengetøy i flere tiår, og har i dag flere hundre butikker i Norge, Danmark og utlandet.
Nå har imidlertid kjeden havnet i suppeboksen etter at to politianmeldelser førte til en sak hos Forbrukerombudet, som det nå er fattet vedtak om.
Det skriver DR.
Jysk har fått en bot på 200.000 danske kroner, det svarer til 306.000 i norske kroner, for villedende prismarkedsføring i en sak som har røtter tilbake til både 2019 og 2023.
Forbrukerombudet opplyste at boten ble gitt for villedende priser på dyne og seng.
Saken startet med en politianmeldelse av Jysk, som angivelig hadde reklamert for en dyne for 350 og 300 danske kroner (536 og 459 norske kroner), der normalprisen ble oppgitt til 599 kroner (918 norske kroner). Forbrukerombudet påpeker at dynen kun var solgt til oppgitt normalpris i deler av perioden, noe som utgjorde en feilaktig fremstilling av forbrukerne.
Jysk er uenig i avgjørelsen
Kommunikasjonsdirektør Åse Andersson i Jysk kommenterer i et skriftlig svar til DR at selskapet har valgt å betale boten, selv om de er uenige i avgjørelsen.
– Saken var opprinnelig en prinsippsak for oss. Men nå har syv år gått og rammene for prismarkedsføring har endret seg siden da, så saken har blitt irrelevant og det gir ikke lenger mening å fortsette, skriver Andersson.
Forbrukerombudet trakk også frem en lignende sak i 2021, der en seng ble solgt for 14.000 kroner (21.455 norske korner) etter å ha hatt en tidligere pris på 27.999 kroner (42.910 norske kroner).
Tilsynet fant at sengen hadde blitt tilbudt for 14.000 danske kroner (21.455 norske kroner) i 38 av 83 dager, noe som også ble ansett som misvisende.