Feriegjester som ble tvunget til å flykte fra de rasende brannene på Rhodos, berømmet lokalbefolkningen for deres hjelpsomhet, men slo ut mot turoperatøren TUI da evakuerte måtte betale for «dyre smørbrød» på hjemreisen.
Katherine Waldemar Brown, 55 år gammel og fra Swansea, uttalte ifølge Mirror:
"Folk på Rhodos har gitt oss mat i flere dager helt gratis. Da vi kom på flyet, skulle de ha sagt: 'Folk som har blitt evakuert, vennligst meld fra'."
"Mens smørbrød ble solgt for 60-70 kroner. Jeg brukte 40-50 pund (525-653 norske kroner). Mens lokalbefolkningen – selv rammet av ødeleggelser og bekymringer – gjorde alt de kunne for å hjelpe. Reisebyråene var helt fraværende ."
Katherine, som var på ferie med sine fire barn i alderen 17 til 23 år, ble tvunget til å legge igjen koffertene da de flyktet. Nå har hun delt bilder av koffertene som bekymret lokalbefolkning har funnet og oppbevart.
"Mange mennesker vet ikke engang at eiendelene deres er funnet, og det er grunnen til at jeg har forsøkt å øke bevisstheten," sa hun. Familien ble lørdag evakuert fra feriestedet Atlantica Dreams i det sørøstlige Rhodos.
Katherine sier de ikke fikk noen informasjon, men de greske landsbyboerne var «utrolige» etter evakueringen og endte opp med å sove på gulvet i en barneskole.
"Håndklær ble brukt som tepper og denne lille hæren av greske kvinner dukket opp med bokser og esker med mat. Det var enormt," sa hun og fortsetter:
"En kvinne gråt og klemte meg og sa: 'Vi beklager, vi beklager'. Jeg sa at de ikke hadde noe å unnskylde. De hadde laget smørbrød, egg, kaker og hadde også kjøpt matpakke."
Katherine reiste med familien sin, inkludert hennes fire barn, 19 år gamle Ollie, 23 år gamle Imogen og tvillingene James og Tara, som begge er 17 år gamle.
TUI sa at de vil refundere moren.
En talsperson for TUI UK&I sa:
"Vi forstår hvor stressende og vanskelig det har vært for de som måtte forlate hotellene sine og avkorte ferien på grunn av brannene på Rhodos. Teamene våre har jobbet døgnet rundt for å tilby støtte og vi har kalt inn mange ekstra representanter til hjelpe så snart situasjonen eskalerte.
De har gjort sitt ytterste i utfordrende og vanskelige situasjoner og de har samarbeidet med de lokale myndighetene som var ansvarlige for den umiddelbare evakueringen. Vi flyttet de berørte kundene til nye hoteller så snart vi kunne og har fått hundrevis av mennesker hjem igjen. Teamene våre vil kontakte alle berørte kunder når de kommer tilbake."