Hendelsen fant sted i november 2022 da kvinnen fra Öland i Sverige skulle fly fra Stockholm til Kalmar. Flyet ble kansellert, og flyselskapet bestemte seg for å booke henne om til en tidligere avgang. Kvinnen fikk kompensjasjon for endringen, men ikke nok, skriver SVT som siterer avisen Ölandsbladet.
Kvinnens planlagte avgang ble kansellert og SAS booket henne om på et tidligere fly samme dag.
Hun ble kompensert med 125 euro, som var halvparten av billetten. Men kvinnen var ikke fornøyd der, men meldte fra om hendelsen til Allmennklagenemnda (Arn) og får nå dobbel erstatning i stedet.
Det hele skyldes en juridisk finurlighet.
EU-dom
Årsaken til endringen finner vi i en EU-dom, men la oss først forklare problemstillingen.
Når en flytur på 1500 kilometer eller mindre blir kansellert og passasjeren tilbys en ombooking som gir en forsinkelse på under to timer, har flyselskapet rett til å redusere erstatningsbeløpet med 50 prosent. Det var også det SAS gjorde.
Men denne reduksjonen av erstatningen gjelder kun hvis passasjeren blir forsinket - ikke nødvendigvis hvis man ankommer for tidlig.
Derfor mener Allmennklagenemda i Sverige at SAS ikke hadde grunnlag for å halvere kompensasjonen, siden ombookingen av den kansellerte flyvningen medførte tidligere ankomst enn planlagt, ikke forsinkelse.
Vinn-vinn
"Når, som i dette tilfellet, passasjeren ankommer tidligere til sluttdestinasjonen enn i henhold til den opprinnelige reiseruten, har imidlertid ikke flyselskapet rett til å redusere kompensasjonen", heter det i avgjørelsen.
Den generelle klagenemnda baserer seg på en EU-rettsavgjørelse og oppfordrer SAS til å imøtekomme kundens krav fullt ut og betale den totale erstatningen – altså 250 euro til kvinnen.
Så i dette tilfellet kan man si at det var en vinn-vinn-situasjon for passasjeren. Hun ankom målet tidligere enn opprinnelig planlagt, og hun fikk full erstatning.