Nå advarer DNB kundene sine: Vær ekstra oppmerksom

02/05/2024 17:02

Sofie

NYHETER
Foto: Shutterstock
Nå advarer de.

I det siste har vi hørt mye om svindel.

Bare forrige uke advarte Nav og Skatteetaten mot ulike svindelmetoder. Nå varsler DNB om nummeret deres har blitt brukt som svindel.

Enkelt sagt betyr dette at svindlere bruker nummeret til å sende deg en melding med en lenke du kan klikke på. Svindlere leter etter informasjon om kort, eller BankID, som Økokrim tidligere advarte mot.

Denne metoden kalles «spoofing».

DinSide har vært i kontakt med DNB, som bekrefter at det dreier seg om et svindelforsøk.

- Det er et forsøk på å få kunden til å gi fra seg opplysninger man ikke burde gi fra seg, for eksempel brukernavn, passord, kortdetaljer eller BankID godkjenning, sier leder Sebastian C. Takle i DNBs Financial Cyber Crime Center (FC3).

Han legger til at det er tatt grep for å stoppe svindelen.

- Spoofing er det de kriminelle gjør for å sende meldinger som ser ut som de kommer fra et legitimt nummer (for eksempel banken eller politiet). Teleoperatørene jobber også aktivt med denne problemstillingen og mye stoppes, men noe slipper gjennom.

I 2022 forsøkte kriminelle å svindle DNB og bankens kunder for 1,2 milliarder kroner.

DNB klarte å stoppe mer enn en milliard av det.

Takle kommer også med oppfordring om å kontakte banken så fort som mulig, visst man tror at man kan ha gitt fra seg noe man ikke burde.

DNB la i januar frem en rapport som viste en økning i svindelforsøk mot bankens kunder.

Ifølge rapporten anslår Europol at 33 prosent av alle organiserte kriminelle grupper som er involvert i hvitvasking også er involvert i digital svindel.