Oui, de er faktisk like franske som baguetter og fransk løksuppe.
Denne uken har butikkjeden markedsført seg med kampanjer på frukt og grønt, inkludert sjalottløk til 14 kroner. Men det var ikke norsk løk som lå i hyllene, noe som har skapt sterke reaksjoner blant butikkjedens kunder.
Svekker tilliten
Siviløkonom Anders Nordstad, kjent for sitt engasjement i matdebatten, reagerer sterkt på feilen. Han mener slike feil undergraver tilliten til butikkene.
– Forbrukerne blir forledet til å tro at de kjøper noe annet enn det som faktisk ligger i hyllene, sier Nordstad til DinSide.
Han mener at dagligvarebutikkene utnytter den sterke merverdien som norske varer har for kundene ved å bruke «Nyt Norge»-merket på plakater, selv om produktene ikke er norske.
Butikkjeden har med dette rokket ved den norske folkesjela.
"Norskvasking" er ikke et nytt fenomen
Denne formen for «norskvasking», der utenlandske varer markedsføres som norske, er ifølge Nordstad ikke et unikt tilfelle.
Han påpeker at det ikke er uvanlig å se kasser med norske flagg som senere fylles med importerte produkter.
Coop har innrømmet feilen og beklager.
Simen Kjønnås Thorsen, kommunikasjonssjef i Coop, forklarer at plakaten ble laget med feil bilde og lover at nye plakater uten misvisende informasjon allerede er på plass.
– Vi gleder oss til de første norske sjalottløkene er i butikk om en måneds tid, avslutter Thorsen.