Svindelforsøk rammer mange, og i februar har flere store organisasjoner, inkludert Nav, Skatteetaten, SpareBank 1, og politiet, blitt mål for svindlere som har advart publikum.
Nå har også parkeringsselskapet Onepark uttrykt bekymring over falske e-poster og SMS-er som blir sendt ut i deres navn, samt i Autopays navn.
De forfalskede meldingene har som mål å lure mottakerne, og Onepark har uttrykt at det dessverre er lite de kan gjøre for å stoppe disse svindelforsøkene.
De oppfordrer derfor mottakerne til å være varsomme og unngå å klikke på lenkene som følger med i disse kommunikasjonene. Det skriver DinSide.
- Telefonoppringing forekommer også. Vi sender ikke ut krav og meldinger om refusjoner. Dette er bedrageri der avsender forsøker å svindle til seg personlige opplysninger, skriver parkeringsselskapet.
I tillegg til Oneparks advarsel, har Nav også nylig informert om et lignende svindelforsøk gjennom e-post. For de som måtte ha klikket på en slik lenke og frykter for svindel, er rådet å umiddelbart kontakte sin bank for assistanse.
Denne bølgen av svindelforsøk understreker viktigheten av å være kritisk til ukjente e-poster og meldinger, spesielt de som ber mottakeren om å følge en lenke.